Mandighed, maskulinitet og ansvar

Når ferien kommer, når arbejdet forsvinder og når der kun er familiehygge, gåture, gode bøger og masser af ro tilbage i hovedet, så dukker der altid 2 spørgsmål op i mit hoved, Hvad er en rigtig mand og hvordan bliver man sådan en?

Nogle vil sige, at svaret er indlysende, en mand er et menneske med 10+ cm krumtap mellem højre og venstre ben, samt evnen til at gennemvædde en t-shirt udelukkende ved hjælp af kropsvæsker der siver ud gennem huden. Altså noget med kromosomsammensætningen ved undfangelsen.

I mit hoved gør det mig til hankøn ikke mand. Hvad gør det så – evnen til at køre bil, drikke øl og synge fodboldsange slår heller ikke rigtig til. Nej, jeg tror det er muligt at være nørdet eller sportslig, muskuløs eller skravlet osv. og stadig være en rigtig mand, hvis man tillægger sit liv nogle maskuline værdier – eller dyder kan man kalde det.

En af de første værdier jeg selv opdage som værende utrolig maskuline (og mangelfuldt tilstede i mit eget liv) er ansvar. En mand kan først og fremmest tage ansvar for sig selv, og derefter ansvar for hans familie og venner. Men også ansvar for det lokale samfund og verdens problemer.

Vores samfund gør det utrolig let at være uansvarlig, for det første kan man altid give skylden til sine forældre, skolen eller mangler i velfærdsssamfundet. Dernærst er der utrolig lidt at tage ansvar for  – som ung får man uddannelse med SU, som ældre er der diverse ydelser og støtte ordning, børnehaven og skolen tager hånd om mine børns udvikling, velfærden tager sig af de svage og nødlidende så det skal vi heller ikke tænke på.

Til sidst er der kun weber-grillen, bilen og havetraktoren som er mit ansvarsområde (og jeg skal time robotstøvsugeren og indstille min kones mobil).

Men jeg må lære mig at tage ansvar, også selvom jeg ikke nødvendigvis behøver det i samfundet. For det gør mig til mand og ikke bløddyr. At jeg kan tage ansvar for mig selv, mine handlinger og mine følelser. At jeg kan tage ansvar for mine børns udvikling og min families sammenhængskraft. At jeg kan tage ansvar for udviklingen i mit lokalområde og ansvar for at mine venner og dem med svage resurser også har en mulighed for at få sig et liv.

Jeg skal ikke – men jeg ser det som en maskulin dyd jeg ønsker at beherske. Hvad mener du om mænd og ansvar, er vi mænd gode til at tage ansvar eller lader vi stå til?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

