Den falske mand

De fleste på min alder husker Morten Jensen og Peter Pallan, de utrolig sympatiske udviklingshæmmede unge mennesker, der delte deres ligfremme syn på verden. Peter Pallan respons på en telttur til en søbred i Sverige var “det er det falske sted.”

Jeg tror mange af os mænd, er de falske mænd. Vi forestiller os at være, vide og kunne mere end vi kan overfor hinanden af den simple frygt for at falde igennem og ikke blive betragtet som mand af andre mænd (den respekt mænd giver mænd, er i virkeligheden kilden til følelsen af maskulinitet).

Jeg husker første gang jeg tog til mekanikeren med en beslutning om, at jeg ikke ville fake og lyde som om biler og deres motorer virkelig interesserede mig. Normalt plejer jeg at sige ord som “selvfølgelig, ja” og “når karburatoren, det havde jeg ikke tænkt på…”. Denne gang sagde jeg sætninger som, “jeg har ingen anelse om hvad du taler om, men kan du ikke lave det til på torsdag?” Eller “det har virkelig ikke min interesse, jeg er mere en computermand.”

Det var ikke let men befriende – i eftertanken har jeg ingen anelse om hvad jeg skulle bruge en tilfældig mekanikers anerkendelse til, og slet ikke en anerkendelse givet på et falsk grundlag. I virkeligheden er det mig selv jeg snyder, for når mænd giver respekt for det jeg ved, og respekt for at turde vise hvad jeg ikke ved (og hvad jeg virkelig ikke går op i…*host-bold*) så ved jeg det er ægte, for det bygger på et ægte grundlag og ikke på mit falske forsøg på at være mand.

Og forresten, Peter Pallan havde ret, det var det falske sted.

Hvornår var du sidst en falsk mand eller mandede dig op til at være mand?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

