Enden er nået, hvad har du gjort?

Som efterskolelærer oplever man årligt en afslutning, et farvel og et tomrum. Hvert år giver jeg en del af mig selv ind i en gruppe elever, viser nogle stærke og svage sider og prøver på, ved eksemplets magt, at være et helt menneske og langt fra perfekt, som jeg er.

Hvert år giver mig derfor muligheden for at gøre status, hvad var godt, hvad var skidt og hvad vil jeg gøre anderledes næste år? Og jeg er dybt taknemmelig for dette break i hvad man kan kalde livets trommerum, for ellers tror jeg ikke jeg ville bemærke om alt er, som jeg gerne vil have det skal være – en slags serviceeftersyn, der forebygger store livskriser (trods min manglende interesse for motorer ved jeg min bil skal have sådan et pr. 10.000 km), og i samme eftertankeomgang tager jeg også mit ægteskab, mit faderskab og mit personlige liv med til et tjek-up, så jeg ved at jeg bruger min tid på det jeg finder vigtigt, jeg holder fast i mine værdier og lever op til mit ansvar.

En dag er det hele slut ikke bare skoleåret, men det hele, og så er det forsent at lave om og gøre bedre, så er alt gjort og forbi. Derfor er det godt at stoppe op – for mig kommer det naturligt pga. skoleårets cyklus, men for mange andre kommer det måske aldrig eller først efter en større krise.

Hvordan står det til hos dig, hvornår har du sidst givet dit liv, ægteskab, værdier, faderskab og arbejdesmoral et serviceeftersyn?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

