Tour de France – et mysterium for os andre!

Ok, jeg har brug for noget hjælp til det her indlæg i dag. Hvorfor, hvorfor, hvorfor findes der mennesker der vælger at benytte 6 timer hver dag i deres ferie, hvor solen varmer mest på landet, på at sidde og se en 2-300 mænd med barberede ben og spandexshorts cykle op, ned og hen i Frankrig. Og hvorfor er de mennesker der gør det oftest (læs altid) mænd?

Jeg kan simpelthen ikke begribe det! Ok, jeg kan forstå det er verdens hårdeste cykelløb, en af de største sportspræstationer man kan gennemføre i verden, got it – men sådan en 6 timers etape kan sammenkoges til et 10 min indslag i Sporten efter nyhederne! At bruge så meget af sine dyrebare, optjente ferie på at se på andre – jeg mener, jeg kunne træne mig op til en marathon på den samme mængde tid, og så ville jeg som person have gennemført en stor sportspræstation (igen :-)). Jeg kunne også bruge tiden på at lærer mine børn at svømme eller fiske, jeg kunne besøge venner, lave en mandetur,  jeg kunne læse et par fantastiske bøger (Det faderløse Samfund af Henrik Jensen står på min sommerlæsningsliste), jeg kunne, jeg kunne og jeg kunne… det er så mange timer på årets bedste dage, hvorfor spilde min tid på at se folk cykle i Frankrig (og nu taler vi ikke om tiden der går på optakt, nedtakt, aftenstudiet, samt at sætte sit hold på en eller anden tv2-hjemmeside).

Endnu værre bliver det, at nogle mænd total mister proportionerne og smider alt sit ansvar overbords – glemmer familie, børn og ferie, nogle mister endda evnen til at indgå i en samtale uden at få associationsdiarré når ord som optur, gul eller kylling bliver nævnt.

Der er åbenbart noget maskulint over det, siden det er mænd der bruger sin tid på det. Men i min verden er det passiv maskulinitet, forstået på den måde at man beskuer andre, der gør det vilde, fra en utrolig passiv sofastilling. Ligesom mænd der sidder og ser fodbold på kassen flere aftner i træk, elsker fodbold, har trøjerne, kan slagssangene og kender alle spillernes skostørrelser, men kun spiller selv med svoger og fætter på familiens runde fødselsdage.

Jeg forstår det ikke, men jeg vil virkelig gerne vide hvorfor? Ser du Tour de France, vil du så ikke smide en kommentar hvorfor det får lov til at fylde så meget i dit liv, hvad er det helt præcis det tænder i dig?

4 thoughts on “Tour de France – et mysterium for os andre!

  1. Jeg kan sagtens følge dig i at det er “sygt” at bruge sin sommer på at se 4 timer hver dag, men så kan man jo se de sidste 15 el. 20 km. af etapen! Ville heller aldrig sidde en hel dag foran skærmen i den dejlige sommervarme og spilde mit liv, men Tour de France eller bare cykling i det hele taget, er virkelig spændende, interessant og ekstremt imponerende. Det er fascinerende at nogle mennesker, har kunnet træne deres krop op til at yde det maksimale.

    – Vi har alle vores interesser, jeg kan lide at se touren, og du kan fx. lide at sidde med din HTC et par timer om dagen?

    – Joachim

    tour.tv2.dk 😉

    • Hej Joachim.
      Jeg kan godt forstå man ser slutningen eller sammendraget i et studie om aftenen. Du er helt klart ikke den type jeg beskriver i indlægget. Det er også fascinerende hvad mennesket kan (med eller uden epo;-))

      Og sandt nok har jeg det også i mig at sidde med mine gadgets og nørde (har lige fået robotstøvsuger), men dog ikke par timer om dagen (i hvert fald ikke efter “den-er-ny”-fascinationen har lagt sig).

      Det store spørgsmål er vel, hvorfor mænd oftest er dem, der forsvinder ind i “meningsløse” aktiviteter som computerspil, fodbold, Tour de France i timer/dage i træk, hvor kvinder sjældent gør det?

  2. Synes faktisk den sidste betragtning er den bedste Morten…hvorfor er det, at vi mænd bliver hurtigere fanget af ting som Playstation, film, fodbold, TV osv?

    For selvom der findes kvinder som nyder disse ting, så kommer de i så stort et mindretal, at det nærmest ikke kan betale sig at snakke om det….

    I forhold til touren, så er det da spændende…jeg ser det tit – men som Joachim, så klistrer jeg ikke til skærmen i 6 timer, men den sidste time eller så ser jeg, plus, hvis det er en storslået etape, så kører fjerneren skam (skal siges, at der er skod-vejr i Esbjerg), men der foregår andre aktiviteter samtidigt….

    • Jeg synes også den sidste generelle betragtning var den mest spændende, Tour de France er bare oppe at vende for tiden og er et klassisk eksempel.

      Jeg har flere bud på hvorfor mændende bliver grebet af fodbold, WoW eller Cykling. Jeg tror det bliver morgendagens indlæg, så følg med der.

      (Bemærk: kvinder bliver grebet af tv-serier og is, tendensen findes også hos det modsatte køn)

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

