Verdens skrappeste farmand!

I går så jeg programmet “Verdens skrappeste forældre” sammen med min kone. Forkælede, uopdragende teenagere fra England skal prøve at være barn i en familie med en anden kultur. Igår var det i Alabama, USA, og familien var konservativ sydstats kristen. Det var spændende, især fordi jeg som far til 2 små tænker meget på, hvordan jeg hjælper mine unger igennem deres teenageår i en verden, der for mig bliver mere og mere grænseløs og umoralsk.

Ok, så familien tjekkede alt hos deres børn, deres tasker, ipods, sprog, kalender – der var helt klare regler og de skulle adlydes. Umiddelbart langt – LANGT! –  fra en normal dansk opdragelse. Men jeg sad alligevel tilbage med en enorm respekt for faderen (han var helt klart hovedpersonen i showet), fordi han var ægte. Her kommer en liste over de egenskaber jeg selv gerne vil udvikle som fader, som jeg synes han mestrede flot.

  1. Han var gennemsigtig – han viste hvad der gjorde ham glad og vred, og han viste han elskede sine børn.
  2. Han var interesseret – han gik op i hvad hans børn foretog sig
  3. Han var et forbillede – han sørge for selv at leve det liv han krævede af sine børn og lærte dem omsorg for dem der var ringere stillet i tilværelsen
  4. Han tog sine børn på date – han sørgede for at have alene tid med alle sine børn, således at han vidste hvad der optog dem og fyldte i deres liv
  5. Han rådgav og opmuntrede – han lod ikke bare stå til, men hjalp børnene med at tolke deres følelser og opmuntrede dem til tage ansvar for deres handlinger
Helt klart der var elementer af kontrol og snæversynethed, men for mig var det let skille benene fra fisken. Så du programmet? Hvad syntes du om faderen?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

