Biluheld, forskring og mandighed – en svær størrelse.

Jeg talte fornylig med en gammel elev, Svend*, og samtalen blev ret interessant. Flere af sidste års 10-klasser er ved at have kørekort nu og vi talte om dette eksempel: En ven uden kørekort køre bilen, mens man selv sidder ved siden af, og så køre vedkommende galt. Hvad siger man til forsikringsselskabet (en god kammerat af mig, har oplevet det)?

Svend ville lyve, sige at han kørte bilen og så få forsikringen til at dække skaderne, forsikringsselskabet havde jo masser af penge og han havde jo betalt til dem i årevis (nej, du er knapt begyndt!). Og så gjorde han også vennen en tjeneste! Det der med at gøre vennen en tjeneste ved at fratage vedkommende et ansvar, er temmelig udbredt blandt de unge mennesker jeg arbejder med.

Det som chokerede mig var, at her sad en fornuftig ung mand, en arbejdsom og afslappet type og sagde han ville lyve for at få/stjæle penge fra forsikringsselskabet. Jeg må sige han var ærlig (altså overfor mig, ikke forsikringsselskabet).

Svend er nok ikke så anderledes en andre, hvis vi kan dække over en ven, så har vi en til gode til en anden gang. Der er noget kammeratlig over det, men der er også noget skræmmende, for hvornår skal vi lære at tage ansvar, når vi ikke får det – når vennerne dækker over os, når samfundet sætter grænserne omkring os og når vi selv undgår det?

I den virkelig situation fortalte min ven til forsikringselskabet, at han ikke kørte bilen – hans ven (som selv havde sat sig ind på føresættet) kom til at betale et 5 cifret beløb i skadesomkostninger. Jeg håber jeg har mod nok til at være lige så ærlig hvis det sker for mig, og styrke nok til at bærer sådan et ansvar, hvis det engang bliver mig, der skal stå til regnskab for så dyr en oplevelse.

Er jeg helt galt på den? Skal rigtige venner dække over hinanden eller skal vi hver især bærer vores ansvar (og så kan vi hjælpe hinanden med det)? Smid gerne en kommentar herunder.

 

*- Svends rigtige navn er kendt af mig og han ved ikke jeg skriver om ham

2 thoughts on “Biluheld, forskring og mandighed – en svær størrelse.

  1. Nej vi skal ikke dække over vores venner for enhver pris…det mener jeg i hvert fald ikke. Men det falder jo tilbage på den vestlige moral. Nogle vil mene det er helt ok, mens andre vil sige, at det kan man da ikke…

    En rigtig ven (ham uden kørekort) ville måske heller ikke bede sin ven dække over sig? Han ville måske ikke bede sin ven lyve for sig? Det kan godt være ansvarligheden og ærligheden hos os alle er faldende, men hvad med loyaliteten og samvittigheden over for vennen, som står med balladen??

    • Tror ikke som sådan personen står med ballade hvis forsikringsselskabet ikke opdager det. Det handler vel om samvittigheden!

      Det med at bringe venner i “fedtefadet” er et svært spørgsmål (især unge mennesker, læs: elever, kæmper med det), hvor skal loyaliteten være – og er det i virkeligheden en bjørnetjeneste man gør for sin ven, ved at han ikke for taget ansvar for sine handlinger?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

