Helhjertet eller afhængig fodbold-mand?

Efter indlægget om Tour de France, dukkede et interessant spørgsmål op. Simon spørger

…hvorfor er det, at vi mænd bliver hurtigere fanget af ting som Playstation, film, fodbold, TV osv?

For tendensen er der, det er mænd der fylder tribunerne på fodboldstadionet, det er mænd der bliver skilt fordi deres koner ikke kan klare de spiller WoW eller CS konstant, og det er mænd der kan bruge flere timer om dagen på at sparke til dæk på biler rundt om i landet? Det skal siges at jeg selv sagtens kunne nørde med min computer/telefon eller kaste mig over en tv/bog-serie og bruge timer om dagen på det, jeg er selv i samme båd. Men hvorfor er det udpræget mænd, der lader sig gribe og opsluge 110% – er det sygeligt, normalt eller maskulint?

En af mine teorier går på at mænd keder sig, sådan dybt nede så keder de sig.

Verdens store krige er udkæmpet og det demokratiske system afhjælper enhver konflikt på en fornuftig måde, ingen grund til at kæmpe med blod, sved og tårer – til nøds kan man underskrive en liste på nettet eller tilmelde sig en protestgruppe på facebook.

Samfundets uretfærdighed og ulighed er stort set udrederet og politikken er sat for at drive velfærdssamfundet fremad. Ingen ko på isen der, det har politikkerne styr på og jeg har gjort min borgerpligt da jeg stemte ved valget.

Der kommer lønsedler ind af døren hver måned, som udover at forsyne mig med kapital, også fortæller mig, at jeg har støttet den resursesvage i nabolaget og den fattige i Afrika med forskellige procenter, min del er altså ydet her også.

Kvinderne har styr på deres del af ligestillingen, børnene tager institutionerne sig af og tilbage er så kampen om …?

Og når nu alt er under kontrol uden min store deltagelse, så kan jeg tilslutte mig andres kamp om en bold i et net, en cykel på et bjerg eller en vituelkrig på internettet. Det giver vel en form for mening og identitet at jeg holder med AaB eller min klan i WoW er gennemsnit level 40 – det er vel altid noget?

Det er forresten også mænd der fylder i fænglserne (ca. 95%), er hjemløse(78%), socialt udsat(73%) eller begår selvmord (75%). Kvinder har også en opslugningstendens f.eks. tv-serier, facebook og is – men nu handler min blog om mænd.

Rammer jeg plet i noget her – eller er det helt ved siden af? Skriv gerne din mening i kommentarfeltet om hvorfor specielt mænd har tendensen til at blive total opslugt af en interesse, så de nærmest bliver umulige at være sammen med, medmindre man deler interessen.

2 thoughts on “Helhjertet eller afhængig fodbold-mand?

  1. Synes du rammer næsten plet med din analyse omkring mandens rolle i samfundet…for når der ikke er “krige”, så bliver det hele lidt “kedeligt”. Hvor skal jeg finde min daglige energi-udladning, og hvor skal jeg søge at fremvise min maskulinitet og mine mandige evner…når disse steder ikke i samme udstrækning eksisterer, så må man finde andre måder (virtuel krig på PS3, fodbold eller lignende)…

    Men en anden grund, som jeg ser til denne kampløse tid er, at der i så mange år er blevet fremmet en mere feminin mand. Det er in og smart at være en mere alsidig mand, og de “ærke”-mandige ting, er ikke altid det kvinden vil have længere (eller er det?)

    En oplevelse jeg har haft er, at en kollega fortalte om en 7.klasses udflugt til en bondegård. Pigerne var totalt klar på at blive beskidte, og hjælpe med alle de landsmands-agtige ting, men drengene var pylrede, og ville for alt i verden ikke gøre deres Bjørn Borg, Diesel, Humör eller Bullrot tøj beskidt. De ville hellere ud og shoppe. Bemærk, at der var tale om den generelle attitude hos drengene…

    Hvad sker der for den mandlige rolle, og den måde vi bliver set på, hvis vi går mere op i sådanne ting, end at få nogle gode oplevelser…

    Vi skal ikke være så bange for at blive beskidte, skifte dæk på bilen, lappe en cykelslange eller lignende…

    Bevares – jeg duer heller ikke selv til de ting, men ikke om jeg lader “min kvinde” hænge hylden op, flytte køleskabet, eller samle reolen. Heller ikke selvom hun er uddannet indenfor møbler, og derfor faktisk er noget mere handy til at samle ting end jeg – det er bare en del af min mands-rolle, og derfor lader hun mig heldigvis gøre det🙂

    Jeg tror bare, at vi mænd er blevet lidt annulleret på nogle områder – vi er, generelt set, blevet mere metroseksuelle (or whatever) og ligegyldige, og spørgsmålet er også, hvorvidt kvinderne overhovedet har behov for os – de kan jo alting selv efterhånden. Så på en eller anden måde, så kan vi ikke realisere os selv længere, og vi er alligevel “overflødige”

    Derfor synes jeg også at det er interessant, at det maskuline, som du selv har nævnt tidligere, er på vej tilbage som en slags bevægelse…STØT DET!!🙂

    • Det er meget muligt at mænd er blevet mere feminine (eller moderne, vil nogle sige), men skyldes det netop ikke at mænd ikke ved hvor de skal placere sig selv, efter kvinderne nu har brugt 20år på at definere deres rolle i samfundet og grebet den nye tid, hvor kvinder og mænd har lige muligheder?

      Jeg mener, drenge og unge mænd bliver mere metroseksuelle, altså gør ting, vi betragter som mere feminine som eks. tøjsmag og make-up, men de gør som alternativ til et fraværende maskulint forbillede!

      Jeg tror ikke vi men er blevet annulleret på nogle områder, som du skriver, men jeg tror vi har ladet os annullere – fordi mænd i generationen før os, accepterede ligestilling på fornuftens argument, men ikke rigtig fandt frem til at være mand i det samfund det skabte og så ellers bare stod og så på. Jeg tror ikke kvinder generelt har ønsker at annullere manden – men at aktivere kvinden.

      Det er måske bare tid for manden til at komme ud af hulerne (eller make-up skabet ;-)) og få defineret sig selv i det 21. århundrede?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

