Livet er for mænd, drengerøve bliver fodboldfans

På det sidste har jeg skrevet nogle indlæg om mænd og deres forhold til sport, spil og automobiler, og i dag vil jeg komme med min sidste teori om, hvorfor det oftest er mænd der finder det spændende og bruger al deres fritid på det (du kan læse de andre teorier her og her).

Min sidste teori handler om, at sport er let at forholde sig til, resten af livet er en smule mere kompliceret at forholde sig til.

I hverdagen møder jeg mange udfordringer, det være sig at opdrage mine børn, elske min hustru og have et hjem som ikke minder for meget om en hule. Udover det så kan jobbet kræve en del af mig, jeg skal forholde mig til en masse mennesker og problemstillinger, og i min fritid har jeg også nogle relationer, som jeg elsker at være sammen med, men som også kan blive kompliceret. Du har sikkert din egen liste også.

Alle disse ting har jeg et personligt ansvar for og en følelsesmæssig relation til og det kan godt være en smule hårdt – især med min singletaske-hjerne. Derfor er det dejligt at gemme mig med fodbold, gagdets eller computerspil (de sidste 2 sker i virkeligheden, fodbold siger mig intet, jeg læser oftere pollental end fodboldresultater i avisen).

Det kræver ikke så meget af mig at overskue enkle, statiske regler, råbe og buh’e, tælle til 0,1 eller 3 point og vælge en t-shirt der passer til anledningen. Følelsesmæssigt er der også kun total nedtur eller sejrsrus som jeg skal forholde mig til. Det er nemt!

Når udfordringerne er tilpasset mine evner, oplever jeg en form for flow i mit liv og det vil jeg gerne opleve hele tiden helst. Ikke som i min hverdag, der til tider kommer med udfordringer, der er utroligt kedelige eller meget svære og derfor giver mig hovedpine og kvaler.

Det er min tredie teorier om mænd og deres store forbrug af sport. Mænd keder sig, savner krigerfællsskab eller vil bare have det nemt – derfor fanges de så let af sport.

Er du enig eller har jeg overset noget helt vigtigt og essentielt – så smid lige en kommentar herunder, jeg er nemlig nysgerrig på andre teorier.

Ps. Jeg bruger fodbold som et eksempel fordi det er det mest synlige i samfundet, hensigten er at afdække tendensen til overforbrug/afhængighed af sport og spil hos mænd. Og det skal lige siges, at mænd der går ud og faktisk spiller fodbold med hinanden – de har min respekt, det giver mening at lave noget sammen som mænd også løbe efter en bold.

2 thoughts on “Livet er for mænd, drengerøve bliver fodboldfans

  1. Der sker for lidt, jeg vil ha action!!! Fart og spænding… Fare. Sport er populært fordi det har et aspekt af kamp, fodbold siger heller ik mig så meget, men ishockey, wooohooo!! Og det er dejligt nemt at koble af til et godt 1st person shooter. Jeg er rimeligt enig med din teori🙂

  2. Hej Viggo – velkommen forbi min blog, bliv endelig hængende og deltag i samtalen.

    Det lyder til du falder i teori nummer 1 – mænd keder sig. Det er fedt du spiller ishockey – bemærk at mine teorier handler om den passive tilskuer af disse sportsgrene, ikke den aktive deltager.

    Finder du ikke 1st-person-shooter (computerspil hvor man er en soldat set indefra) en smule som falsk action? Du får dit fix, men går derfra lige som da du kom?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

