Farmand – på den nye måde?


”Hvis du er over 40 var din far sikkert patriarkalsk, hvilket er et forbillede du ikke kan bruge til noget i dag, og er du under 40 så er din far sikkert en vatnisse.”

Jeg elsker far

Så klar var meldingen til mandemødet under dette års sommer-camp i Mariager med Jakob Wagner og Kent Jakobsen. Hher står jeg så, under 40 år, far til 2 unger (lillemanden på 1 år  og prinsessen på 2) og på helt ukendte jagtmarker. Det ondeste ved at være forældre er, at når resultatet ses om 15 år, så er det for sent at lave noget om. Som at skyde gråspurve i mørke!

Og hvilken rolle skal den nye farmand så udfylde? I det gamle  hjørne har vi den patriarkalske far som styrede familien, forsørgede og altid fik det sidste ord (om ikke alle orderne!). Han døde da kvinderne kom på arbejdsmarkedet, tog uddannelser og fik ligestilling. I det andet hjørne har vi den fraværende far, som helt har overgivet opdragelsen til kvinderne og staten (som primært har ansat kvinder til at tage sig af opgaverne med børnene).

Det kan være svært at finde sit fodfæste i spillet, jeg har ingen vise sten eller guldkorn (endnu – jeg er stadig grøn). Min indtil nu største udfordring er at vise oprigtig interesse og engagement når lillemanden for 52ne gang gerne vil vælte klodserne som jeg så stabler igen. Ærlig talt, så keder dig mig til tider (og utider) – udfordringen tager jeg kun op, fordi jeg helt fra begyndelsen af mine børns liv vil være nærværende og en central person.

Men det er ikke let, det er meget lettere at lege med prinsessen, fordi hun forstår koncepter som at lege fange, læse bog (ikke bare rive i den) og spille apps på fars  mobil. Hvis bare børn blev født i flyvedragt-størrelsen.

Hvad er din største udfordring som far? Hvad mener du er den vigtigste opgave vi kan udfylde som fædre i dag, hvor de store rollemodeller er døde? Smid gerne en kommentar.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

