Hvilke klistermærker giver du Gud?

At se Gud som min far er en konstant udvikling, primært fordi han er så meget anderledes end nogen anden far jeg ellers har hørt om. Men det er en fantastisk udvikling at opleve Gud som den perfekte Far. For nogle år siden oplevede jeg, at de klistermærker jeg satte på Gud var afgørende for indholdet af mine relation med ham.

Det hele startede for godt 4 år siden, på det tidspunkt havde jeg hund og brugte godt 1-1½ time om dagen på at gå tur i bakkerne med den. Jeg brugte ofte tiden på at bede og tale til Gud. På et tidspunkt gik det op for mig, at jeg bad til Gud, talte til Gud, og forklarede Gud om mange forskellige aspekter i mit liv, men jeg forventede ikke rigtig at han svarede. Det var en særdeles utilfredsstillende oplevelse.

Sceneskift: Som teenager havde min far meget travlt – han var præst i en kirke, og på den tid levede mange præster efter et “Søg først Guds rige, så skal alt andet gives jer i tilgift“-kodex. Min far er en god mand og han har gjort sit bedste. Jeg har aldrig været i tvivl om at min far elskede mig, at han ville mig det bedste, at han giver gode gaver – men han havde travlt med langt vigtigere ting, og det kunne min gryende teenagehjerne godt forstå (det valgte den i hvert fald).

Sceneskift igen: Efter at opdagede at jeg ikke forventede at Gud talte til mig når jeg spurgte, begyndte jeg at se på hvilke klistermærker havde sat på Gud. Jeg betragte Gud som en der ville mig det bedste, at han gav gode gaver, at han elskede mig og han han havde travlt med langt vigtigere ting. De samme klistermærker som jeg havde sat på min far.

Derefter begyndte jeg at arbejde med hvem Gud er, ikke hvem jeg tror han er, og efterfølgende har jeg oplevet at Gud taler til mig, han svarer mig på mine bønner til ham. Det er tilfredsstillende.

Hvilke klistermærker har du overført fra din egen far til Gud som den perfekte far? Har du måtte ændre dit syn fra hvem du troede Gud var til hvem han er? Og hvordan har den ændring forandret dit forhold til Gud? Skriv gerne din oplevelse her.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

