Jeg respekterer dig, hvis du…

Første besøg på “Mand mig op”? Tilmeld dig sidens RSS-feed.

Man skal ikke være lærer i lang tid, før man støder på udtalelsen “Jeg respekterer dem, som respekterer mig!” Du har sikkert også selv hørt den blandt unge eller i diverse tv-programmer. Leveret med passion og af elever der rangerer højt i hierarkiet, bliver sætning slugt råt af unge nikkende hoveder og mumlende tilkendegivelser af, at det er visdom som er til at forholde sig til og denne leveregel bør vi alle leve efter.

Men hvis vi nu stopper op og tænker over det, så behøves der ikke mange koblinger mellem ørerne, før vi indser at det er det rene nonsen. Hvis jeg  respekterer, elsker, hjælper (sæt selv flere udsagnsord ind her) dig, når du respekterer, elsker, hjælper (…) mig, så går verden i stå – så er der intet initiativ.

At anerkende dette kodeks som livsvisdom, er at gøre sig selv til en svag person. Det er at give sin kraft i hænderne på andre mennesker. Jeg vælger at gøre min respekt til et produkt af andre menneskers handlinger, jeg tager ikke længere selv ansvar for hvem respekterer – men lader andres handlinger, humør og indstilling blive afgørende for om jeg vil respekterer dem. Jeg giver altså min magt væk til fremmede mennesker, istedet for selv at være magtfuld over mig selv.

Jeg vil gå gennem livet, hvor jeg respekterer mennesker fordi de er mennesker skabt i Guds billede, elske mennesker fordi Jesus elsker dem. Og hvis nogle opfører sig respektløst eller uelskeligt overfor mig, så skal det ikke ændre ved min indstilling – jeg bestemmer over mig! Jeg ved godt det er svært i praksis, men det starter med en beslutning og en indstilling om, at jeg respekterer dig…basta!

Hvad er dine kriterier for at respekterer andre mennesker? Er der adfærd eller handlinger du finder umulige at respektere og hvad gør du i sådanne til situationer. Du er velkommen til at skrive en kommentar her.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

