Er livet et eventyr?

Første besøg på “Mand mig op”? Tilmeld dig sidens RSS-feed.

Der var engang, sådan begynder alle eventyr, mit eventyr begynder selv sådan: Der var engang en fødegang. Efter 30 år er der løbet den del mere vand i åen og kaffe genenm nyrerne og her er jeg så. Og hvor de fleste eventyr analyseres med en hjem-ude-hjem skabelon, så betragter jeg mig stadig som på udebane i mit.

John Eldredge skriver, at alle mænd har et eventyr at opdage og leve, men hvordan i al verden opdager man et eventyr i Danmark anno 2011? Jeg har både jagtet dræbersnegle og kørt for stærkt denne sommer, men jeg føler mig nok ikke som en del af et eventyr af den grund (selvom det da gippede i mig da min datter stak fingerne ind til sølvræven i Hobro Minizoo).

Nej, var mit liv et eventyr, så var jeg nok en af alle de folk der stod og så på kejseren der svanser rundt i undertøj og troede han var utrolig smart – meget lig nutidens reality-tv. Ikke at mit liv ikke er fyldt med udfordringer. Der er både ægteskab, børn, arbejde, økonomi, for slet ikke at tale om at eje en rigtig bil, ikke lige eventyrligt alt sammen men bestemt udfordrende.

Men her er ingen hjælp at hente hos Askepot eller Klodshans. Der kommer ingen kære fe og laver græskar om til en lækker bil eller super fede gratis glassko til konen. Og det imponerer ikke fruen at man laver mad  der minder om et påkørt skadedyr i en brugt løbesko, for ikke at tale om at min svigerfars kongerige består af 40 kvadratmeter kartoffelrækker. Slutteligt er der ingen garanti for at det bliver lykkeligt eller til vores dages ende .

Grundlæggende skal man nok ikke sammenligne livet med eventyrene fra bøgerne. Det er nok heller ikke så spændende at gennemleve sit livs eventyr i en periode mellem 1 dag og 2 år, for så derefter leve lykkeligt til sine dages ende (hvem gider egentlig det?).

Måske var det også derfor at John Eldredge skrev “every man has an adventure to live” og ikke “every man has a fairytale to live”. Fordi livet ikke er et eventyr i bedste H.C Andersen stil, men istedet fyldt med udfordringer (og nogen gange farer), der kan motiverer og inspirerer eventyren i manden til at kæmpe for ægteskabet, børnene, troen og måske også lidt for bilen.

Hvilke elementer af dit liv betragter du som et eventyr (adventure) der skal udforskes, afprøves og gennemleves? Kan du få øje på det i dagligdagen eller er det hele gråt og leverpostej? Giv dit bidrag med her.

2 thoughts on “Er livet et eventyr?

  1. Jeg kan sagtens sætte mig ind i det kan være svært at se eventyret i ens liv og der er rigtig mange ting der spiller ind i ens liv for at ville hindre en i at leve eventyr livet. 
    Men samtidig lever vi i meget privilegeret del af verden og vi skal nogle gange bare lige tage og se lidt ud over vores egen næsetip for at se hvor godt vi egentlig har det og hvilke store muligheder der er.
    Lev i nuet og tør tro på dig selv – du er født som vinder🙂 “Nogle  millioner sædseller kæmpede om at nå først frem til ægget og du vandt over dem alle – du var allerede en vinder ved undfangelsen” kan jeg huske Carl-Gustav Severin sagde på bibelskolen🙂 At du blev født gjorde dig også til en vinder – der er mange tusinde som ikke kommer der til… 
    Jeg tror Gud har skabt alle med en drøm om at udrette noget – at leve eventyret – men der er så mange forhindringer på livets vej og der er desværre ikke noget som er retfærdigt ved livet – der skal kæmpes mod både ” drager” og “uhyrer” for at vinde “prinsessen”. Nogle gange taber vi en kamp eller to (eller flere) men den som vinder er den, som fortsætter på trods af og som bliver ved med at rejse sig og kæmpe videre. Her er et af mine meget store forebilleder: 
    http://www.attitudeisaltitude.com
    Hvis han kan leve et eventyrs liv så kan de fleste vist også :) 

    Det er også ganske opmuntrende at læse de her historier:
    http://www.onlinecollege.org/2010/02/16/50-famously-successful-people-who-failed-at-first/

    Så min lille indlæg: livet er for en stor del hvad vi selv gør det til, så lev i nuet – vent ikke og giv aldrig op🙂 Der ligger er eventyr foran dig som kun du kan leve :) 

  2. Hej Joseph – velkommen på min blog.

    Tak for dit fantastiske indspark, man kan da kun blive opmuntret af at læse Nicks historie. Jeg kan godt forstå han er et af dine helt store forbileder. Og livet er hvad vi gør det til, det er et af de helt store privilegier vi har som dansker, uanede muligheder… lige foran næsetippen, spørgsmålet er vel så bare om man ser sig selv som eventyrere i sit eget liv fyldt med udfordringer, eller som et offer for alle de ting der nu går galt undervejs i udfordringerne? Jeg ved godt hvordan jeg vil anskue mit liv.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

