Derfor løber jeg

Første besøg på “Mand mig op”? Tilmeld dig sidens RSS-feed.

Jeg kommer fra en løbefamilie, min mor og far løber marathon og siden jeg var 10 har min far tager mig med til diverse motionsløb rundtom i landet samt fredagstræning i skoven ved Holstebro Kasserne.

I sin tid løb jeg også en par marathons – den sidste er over 10 år siden, så det er ikke noget jeg praler med (så tit). Jeg løber heller ikke efter et fast program eller en bestemt rute,  jeg løber ikke for at nå en distance eller en bestemt kilometertid, jeg løber af helt andre årsager.

Når jeg løber har jeg en oplevelse af at mit stressniveau falder, der kommer en vis rytme og ro over min tanker – en form for meditation. Samtidig bliver jeg skarp omkring mine prioriteter, ude på landevejen er der tid til at mærke efter hvad der er vigtigt og hvad der er irrelevant at bruge tid på, jeg bliver mere effektiv og nærværende i det jeg gør efter jeg har løbet.

En anden virkning løb har på mig, er afløb for mine aggressioner. Jeg er en passiv-aggressiv person, som ofte smiler og ikke får sagt fra i tide, hvilket gør jeg kan ophobe en del vrede indeni. Når jeg løber brænder jeg al den vrede af og bliver hel tom (der er også derfor min hustru nogen gange siger, at nu skal jeg løbe en tur :-)).

Sidst på turen plejer mine ben at sige fra og jeg får lyst til at stoppe, da jeg ikke løber efter en bestemt rute er der som regel noget vej hjem, når det sker. Så begynder min viljeskamp, nemlig kampen mod min smerte og lysten til at stoppe. Jeg er overbevist om at jeg i denne kamp (som jeg altid vinder) opbygger min karakter til at stå fast og kæmpe i andre situationer.

Hvad gør du for at stresse af, samle tankerne, får afløb for vrede og opbygge din karakter? Det kan være du har andre fysiske aktiviteter der gør det samme for dig. Eller har flere punkter til hvorfor det er godt at løbe. Skriv det gerne i kommentarfeltet her.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

