Alting har en start

Første besøg på “Mand mig op”? Tilmeld dig sidens RSS-feed.

Der er få ting i min verden der kan give mig religiøs kvababelse, sådan galoperende hjerte, sved på panden og en oplevelse af at skulle brække mig. Men 2 ting forsager denne tilstand med sikkerhed: Det første er når præster og prædikanter benytter første gudstjeneste i Januar til at fortælle at forandringen kommer i år. Det andet er når en forkynder bruger udtrykket, dagen i dag er den første dag i resten af dit liv.

Men for rigtig mange unge mennesker, 117 helt præcist, er dagen i dag den første dag i resten af deres efterskoleliv på Mariager Efterskole, deres nye hjem, min arbejdsplads. De har sikkert ventet med spænding, sommerfugle i maven, nervøsitet over at skulle hjemmefra og være på udebane (de første par uger) og mange af dem har helt sikkert ikke sovet så meget i nat. Forståeligt nok. Efterskole er udfordrende, en smule overvældende til at starte med, men også utroligt spændende. For mig er det også en ny start, 80% af eleverne er nye og hvert skoleår er helt unikt.

Jeg elsker mit job, det er det mest fantastiske sted at arbejde af så mange årsager, jeg har før skrevet om at livet kræver en eventyrere, og en del af mit eventyr er at arbejde blandt unge mennesker på en autentisk og intens måde.

Efterskolearbejdet handler ikke kun om at fagligt dygtiggøre eleverne og forberede dem på en fremtid med gymnasie og universitet, men også om at udfordre deres modenhed, deres værdier og holdninger, således at de finder sig selv. Jeg oplever mig selv utrolig privilegeret, at jeg får lov til at deltage og bidrage i denne proces i et andet menneskes liv.

En af de mest fantastiske ting i efterskolelivet er at følge et andet menneske, der går gennem en udfordrende del af sit liv, og så knække koden, opleve miraklet, komme igennem og være forandret på den anden side.

En af de mest fantastiske ting i efterskolelivet er at undervise og se brikkerne falde på plads i øjnene på ens elever, eller blive stoppet på gangen fordi en elev har tænkt over noget eller blevet påvirket af noget man sagde eller underviste i (der er forskel på at undervise og sige noget).

En af de mest fantastiske ting i efterskolelivet er at se en elev kæmpe med sine faglige udfordringer og så se vedkommende bestå sin eksamen med en lykke der sjældent kan beskrives, og vide at man samme med sine kollegaer var med til at hjælpe eleven dertil.

Den mest fantastiske ting ved efterskolelivet er at få lov til at dele sin tro på Jesus og sine oplevelser med Gud og se hvordan det tænder en lyst i eleverne til at opleve og tro det samme. Den oplevelse kan intet erstatte.

I dag begynder det, efter 7 ugers ferie (som slet ikke er så ringe heller) så går det løs, nye elever, nye udfordringer, nye fag, nye prædikener og nye oplevelser. Hvad elsker du ved dit job/studie eller din efterskole? Skriv en kommentar her.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

