Min teknologiske udfordring

Første besøg på “Mand mig op”? Tilmeld dig sidens RSS-feed.

Mobiltelefonen. Jeg har en, den er fantastisk – HTC Desire HD, den kan alt og ser lækker ud samtidig. Den kan også tage al min tid, og det på trods af at jeg hader at tale i telefon. Der er altid et nyt blogindlæg, der skal læses, facebook-nyheder der skal tjekkes, podcasts der skal høres og twitter der skal opdateres. Faktum er, det tager en masse af min tid.

Indrømmet! Jeg har et problem. Forleden stod jeg i entréen på vej ud for at lege med ungerne, den velkendte vibrerende summen ryster i bukselommen og pr. refleks tager jeg mit glinsende 4,2″ vidunder frem og tjekker hvad der nu er sket. Jeg begynder at læse mig igennem en mail fra min arbejdskonto (dét er jo vigtigt!) og bliver afbrudt af et vræl fra min søn på ét, Storm, der er kravlet forlæns ud over dørtrinnet, fået overbalance og har skrabet hovedet på fliserne udenfor. De næste 4 dage kan farmand her så se små skrammer i sønnens ansigt samt et blåt mærke. Så vigtig var den mail nok heller ikke at den skulle tjekkes lige på stedet.

Det er svært for mig at være offline, når nu jeg har muligheden for at være online hele tiden. Sandt nok er det sjældent så vigtigt at det skal være her og nu jeg finder ud af alting nyt (jeg mener, hvad gjorde man i gamle dage?). I stuen faldt min søn i hans forsøg på at nå en legeplade på første hylde, resultatet var et chok, der blev afløst af et hyl, da pladen tog turen fra hylden og ned over ham lige efter. Fruens kommentar var leveret med et bebrejdende blik: Sad du med din telefon? Til mit forsvar var han nok faldet om jeg kiggede på ham eller min telefon – men det er princippet der tæller, i hvert fald i dette tilfælde.

Faktisk har børnene opgivet at få min opmærksomhed, når mit tredje barn kommer op af lommen. I stedet opsøger de deres mor, som jeg er så heldig at være gift med, men som finder det bare en smule belastende at jeg kigger efter det lette barn, mens hun hænger på de to med et behov man ikke kan tilfredsstille med 230v i en stikkontakt. Derfor har jeg sat mig selv en udfordring for, når jeg kommer hjem fra arbejde omkring kl.15:00 lægger jeg guldbaren på køkkenbordet, hvor jeg stadig kan se om der kommer en sms eller høre om den skulle ringe (sker sådan set aldrig, da ingen gider tale med en der hader at tale i telefon – jeg virker sjovt nok afvisende på folk).

Jeg har nu kørt på i lidt over en uge – mine toiletbesøg er blevet meget kortere, mit nyhedslæsning er nået et nulpunkt og Dilbert og Wullfmorgenthaler bliver kun læst ca. hver 3 dag. Men jeg får set mine børn en del mere i øjnene, trillet bold i haven og bygget legotårne (som Storm med fryd vælter før jeg selv synes højden er tilfredsstillende). Er det svært? Ja, det synes jeg! Jeg kan godt se det er indsatsen værd i form af relation med dem der er sammen med mig, men omvendt så har jeg oplevelsen af at kunne gå glip af noget. Samfundsfagslæreren der opdagede valgudskrivelsen efter 24 timer er ikke ligefrem noget jeg er stolt af (det var mig), eller debattøren der kun deltager 10 minutter pr. 48 timer i et online debatforum (også mig), eller nørden som endnu ikke har fattet hvad #something betyder på Twitter (mig igen). Ikke at det har nogen værdi i sig selv, men det var ting der fyldte meget for godt én uge siden, og noget som jeg selv synes er spændende og gerne vil fordybe mig i.

Min telefon er fantastisk og den var dyr. Den oplader om natten og har for nyligt tilegnet sig mexicanske vaner med en lang eftermiddagslur. Den vågner op efter ungerne er blevet puttet og ellers kun når den har en vigtig evne den skal tilføje til vores hverdag, ja og så er den blevet et arbejdsredskab i arbejdstiden. Det gode er at batteriet holder længere nu!

Så det er min teknologiske udfordring, det lyder latterligt, men sådan er det altså – at være mindre online. Hvordan tackler du mulighederne for at være online hele tiden, når der er en verden offline som ikke kræver men er værd at give opmærksomhed? Skriv en kommentar her.
(Billede af Langwitche)

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

