Jeg er et utroligt magtfuldt menneske

Eleverne har lavet en valgplakat for mit parti.

Nogle af mine elevers kreative påfund op til valget 2011

Er det ikke en smule skræmmende at tænke på, at vi går rundt imellem hinanden som mennesker og vurderer, om vi er over eller under i hierarkiet? Om jeg bestemmer over dig, du over mig eller om vi er ligestillet? Jeg bestemmer over mine børn, nogle går endda så vidt, at de sætter lydighed som det vigtigste element i børneopdragelsen.

Jeg ved, jeg selv tænker sådan, altså i magtrelationer, at jeg bestemmer i visse situationer, og i visse situationer er der andre, der bestemmer. Men jeg er ikke sikker på, om jeg er tilfreds med at tænke sådan om relationer. Enkelte gange har jeg modtaget ægteskabsråd à la nogle gange må vi mænd bare sætte vores koner på plads! Men er jeg mere magtfuld end min hustru i vores relation? Var det det vores ægteskabsløfte gik ud på, da vi sagde ja til at ære og elske? Lå det mellem linjerne, at nu var Hr. Iversen bossen og frøkenen skulle bare have at vide hvor skabet skulle stå, hvis hun blev i tvivl (Jeg elsker forresten den scene i Anja og Viktor, det er verdens bedste Carl-Mar Møller parodi).

Første besøg på “Mand mig op”? Tilmeld dig sidens RSS-feed.

Og hvad med min relation til mine børn? Skal de lærer at farmand bestemmer, og hvis de prøver kræfter med ham, så får du enden på komedie (ok, det lyder som om jeg dapper dem bagi, det gør jeg ikke). Skal de som børn lære, at det handler om at have magten, og den der har magten bestemmer, og så er det bare synd for alle andre? Som om mine børn i virkeligheden tilhører mig, jeg har dem vel kun til låns, om små 14-17 år er de på vej videre herfra.

Men jeg er et magtfuldt mennesker, fordi jeg i bund og grund bestemmer ene og alene over mig. Men også kun mig. Ikke andre. Kun mig.

Grundlæggende en skræmmende og befriende tanke. Skræmmende fordi jeg må give slip på min lyst til og mit tankemønster om at styre (læs: manipulere, kontrollere, bøje, tilpasse) situationer og mennesker til at gøre, som jeg tænker de skal gøre. Befriende fordi jeg ikke længere behøver at underlægge mig andres trang til det samme.

Er det svært? Ja, sindssygt svært. Det er et tankemønster, som jeg ubevidst har gået med det meste af mit liv. Et opdragelsesmønster som jeg selv er opdraget med og derfor ligger det lige til højrebenet at videreføre. Det er et system, der sætter mennesker i et overskueligt hierarki, hvor det er let at finde sin plads, men også et system hvor jeg ubevidst tvinger andre til at finde deres plads. Men det er en løgn, at jeg kan bestemme over mennesker, mine elever, min hustru eller mine børn. Jeg kan muligvis bilde mine børn ind, at farmand bestemmer, men den dag de opdager, det ikke passer, står oprøret for døren og styrkeprøven kan begynde. Det vil ende med 2 tabere, fordi relationen vil lide brud af sådan en magtkamp.

Er det svært? Ja, for folk gør dumme ting omkring mig. Elever tager tiltider utrolig dårlige valg, og hvor kunne jeg nemt prøve at være magtfuld som lærer, i klogskabens navn selvfølgelig. Mange vil sikkert nikke genkende til nødvendigheden af dette, men eleven skal ikke handle ud fra frygten omkring sin lærers vrede, eleven skal handle ud fra en betænksomhed og viden omkring handling og konsekvens, ellers hjælper det intet den dag læreren er væk (samme tankegang gælder for mine børn).

Sluttelig. At jeg tror jeg har magt over andre, eller at nogle andre har magt over mig, bunder i en forestilling om, at nogle mennesker har mere værdi end andre? At nogle har mere ret til at bestemme, og andre derfor har mere pligt til at blive bestemt over? Men jeg tror alle mennesker har lige værdi – mine kollegaer, mine elever, min hustru, mine børn og jeg selv. Det må også få indflydelse på min måde at behandle disse mennesker på, og få indflydelse på den måde jeg lader disse behandle mig. Jeg bestemmer over mig. Jeg kan give gode råd til andre. Andre kan så bestemme over sig selv.

Det var nogle af de tanker, der fylder for tiden i mit hovede om relationer og magt. Det er ikke gennemtænkt endnu, men jeg koger suppe på det lige nu og der kommer sikkert mere senere. Hvad tænker du om magt i relationer til venner, kollegaer, hustru og børn. Skriv gerne din kommentar, indspark eller spørgsmål her.

2 thoughts on “Jeg er et utroligt magtfuldt menneske

  1. På arbejdet og i ægteskabet sætter vi ikke hinanden på plads længere. Vi tydeliggør konsekvenser.
    Men det er det samme. Magt er maget er magt. Enten er man i den magtfulde ende af kniplen eller også er man i underkastende ende af kniplen

  2. Det er også muligt at vi “taler om tingene.”

    Det er muligt at sige til og fra overfor konsekvensen, chefen og fruen. Der i ligger magten vel? Sandt at andre kan forsøge at udøve magt over os, men i sidste ende bestemmer jeg, hvem der har magt over mig.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

