#2 Proaktivtet – Tredivedages testen

For tiden læser jeg “7 gode vaner” af Stephen R. Covey, mest fordi jeg savner nogle redskaber til personlig ledelse. Jeg vil gerne være mere effektiv, døgnet har kun 24 timer, det gælder for alle, men alligevel får nogle mere ud at timerne end andre, og jeg vil gerne have mere ud af mine. Derfor “7 gode vaner”. Og her begynder det allerede på side 91 med den første udfordring. Proaktivitet – Tredivedages testen. Jeg citerer:

I tredive dage skal du udelukkende arbejde inden for din indflydelsesfære. Lav små løfter til dig selv og hold dem. Vær et livets lys, ikke en dommer. Vær et ideal for andre, ikke en kritiker. Vær en del af løsningen, ikke en del af problemet.

Prøv det i dit ægteskab, på jobbet, i familien og blandt venner. Lad være med at diskutere andre menneskers svagheder. Lad være med at diskutere dine egne. Hvis du lave en fejl, så indrøm det, ret fejlen, og lær af den – øjeblikkeligt. Undgå at komme ind i en beskyldende og anklagende holdning. Arbejd med de ting, som du har kontrol over. Arbejd med dig selv. Prøv at være.

Se på andres svagheder med venlighed og imødekommenhed, undlad at anklage dem for dem. Det er slet ikke, hvad de ikke gør, eller hvad de skulle have gjort, der er spørgsmålet. Spørgsmålet er dit valgte svar på situationen, og hvad du skal gøre. Hvis du begynder at sige eller tro, at problemet er derude, skal du stoppe øjeblikkeligt. Det er selve denne tanke der er problemet.
Stephen R. Covey, “7 Gode Vaner” s.91

Og i dag var så dag ét på min tredivedages test. Det handler om at fokuserer på løsninger, alternativer, have et positivt og problemløsende sprog, samt stoppe tanker og bekymringer om ting og personer, som jeg ikke har nogen indflydelse på. Ærlig talt – det er noget af en udfordring.

Men hvis det kan blive en vane, at ændre problemer til udfordringer, at fokuserer på det som jeg reelt set har en mulighed for at ændre eller påvirke, frem for tænke og fokuserer på ting uden for min indflydelse. Så er jeg det første skridt på at blive mere effektiv med de timer, som jeg er stillet til rådighed i mit liv .

4 thoughts on “#2 Proaktivtet – Tredivedages testen

  1. Wouw — det lyder ambitiøst. Det ville vist tage mig noget længere tid at lære det trick😉
    Jeg regner med, at der løbende kommer lidt opdateringer på, hvordan du klarer testen?
    God arbejdslyst.

    • Hej Ivan
      Jeg kender godt den fornemmelse, sådan har jeg haft det flere gange, når nogle nævnte den bog. Fruen har læst den som teenager, og hun havde den stående i reolen, så i frustration over at min tid forsvandt ud i det blå, kastede jeg mig over den. Allerede nu kan jeg se, at hun længe har benyttet principperne til at være mere effektiv og konkret i hendes livsførsel end jeg.

      Du kan helt sikkert låne den på dit bibliotek eller købe den over nettet (kan se at 2006-udgaven kan erhverves til 100,-), du kan også få den gratis som engelsk lydbog, men så mangler du illustrationerne😦

      Skriv hvis du læser den på et tidspunkt og får noget ud af den!

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

