#3 Ingen vil være Kaptajn Sobel

I første afsnit af “Band of Brothers” møder vi Kaptajn Sobel (hvis du ikke har set serien, så køb den, lej den, lån den… bare se den!). Sobel er en hård og evigt råbende kommandant, der udsætter sit kompagni får en evig og ulidelig træning, der gør soldaterne til det bedste og mest udholdende kompagni af alle. Han er hadet af sine mænd, men samtidig bliver de de bedste krigere, trænet til deres kommende opgave. Først når de komme til selve den krigstaktiske træning, opdager mændene, at deres kaptajn ikke evner militær strategi og at han vil lede dem i den visse død, hvis de overlever deres faldskærmsudspring på D-dag. I den vished vælger mændene at indleverer en skriftlig opsigelse omkring tjeneste under Kaptajn Sobel, hvilket kunne resulterer med dødsstraf, men ender med degradering af deres rang.

Kaptajn Sobels blinde vinkel

Ingen ønsker at være som Kaptajn Sobel, alle vil være som Løjtnant Winters! Winthers lever efter sine principper og dyder, han hverken drikker eller ryger, gambler eller snyder. Han udviser mod og stryke og trækker sig ikke fra selv en vanskeligste ordre. Han er den stille, men vise type, som også kan gå gennem en krigsret, hvis han er uretfærdigt behandlet. Hvem vil ikke være Løjtnant Winters? Har Kaptajn Sobel ikke nogle styrker? Jo, han får sine folk til at give yde deres bedste, han forbereder dem på helvedes krigszone og han giver dem noget at være stolt af.

Men han er elendig til at føre og lede en strategi på slagmarken. Det værste er, han kan ikke selv se det! Han har en blind vinkel, og ingen fortæller ham om det. Han er enten for stolt, blind (eller for dum), og til sidst i afsnittet bliver han sat til at træne faldskærmsudspring med præster og læger i stedet for at gå i krig med det kompagni, som han selv har trænet. Og her er det noget, som jeg kan lære af Kaptajn Sobel, jeg har også blinde vinkler, ting jeg er elendig til eller adfærd som er forkert. Men hvis nogen fortalte mig, og jeg faktisk lyttede (hvilket er den sværeste del for mig), så kunne jeg omvende mig, ændre adfærd eller i det mindste trække mig i tide.

Natan er ikke nogen Satan

Det minder mig om historien om Kong David og Batseba fra bibelen (2.Samuel 11-12). Kongen har en affære med Batseba mens hendes mand er i krig. Hun bliver gravid, og i forsøget på at redde sit eget skindsørger David for at manden bliver slået ihjel i krigen. Derefter kan han gifte sig med Batseba og alt ser fint ud på ydersiden. Så dukker Natan op og fortæller en historie om en uretfærdig mands handlinger, kongen bliver sur og kræver manden straffet, hvorefter Natan fortæller David, at han er manden. David havde fået sig selv en blind vinkel, og Natan er kongens sande ven, han fortæller kongen om hans blinde vinkel og kongen omvender sig. Hvor mange andre på slottet har talt i krogene, hvor mange generaler har hvisket eller sladret om kongens magtmisbrug, uden at konfronterer kongen selv med det?

Jeg er overbevist om, at Gud har sat min hustru som Natan i mit liv. Hun udpeger meget specifikt mine blinde vinkler, og så bliver jeg oftest vred, frustreret eller søger ind i min mentale mandegrotte, hvor jeg kan bekræfte mig selv for en tid (andre derude der kender til den mentale mandegrotte?). Hun leverer heller ikke altid beskeden med samme visdom som Natan, han havde sikkert tænkt og bedt i flere dage, før han konfronterede kongen men hans åbenlyse fejltrin. Skulle min hustru benytte sig af samme strategi, ville hun bede uafbrudt.🙂

Så hvordan kunne Kaptajn Sobel gøre det bedre? Hvordan kan jeg gøre det bedre? Vi kan lytte til de vise mennesker, som er omkring os og kan se de karakterbrist og mangler, som vi ikke selv ser. De mennesker der påskønner os nok til at påpege vores blinde vinkler. Bedrøveligt nok er der ingen, der holder nok af Kaptajn Sobel, og som tør fortælle ham sandheden om hans krigsførelse. Jeg håber, jeg er bedre til at lade Natan’er få taleret i mit liv, og ikke blive sur eller fornærmet. Bare lytte! For jeg vil jo ikke være Kaptajn Sobel, jeg vil være Løjtnant Winthers.

2 thoughts on “#3 Ingen vil være Kaptajn Sobel

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

