#4 Proaktivitet kræver mere end ét valg

Det er en del svære at ændre sine vaner og handlinger, end jeg først troede. Jeg er begejstret for konceptet omkring proaktivtet, at fokusere på det, som jeg har indflydelse på, at se alternativer og muligheder hvor jeg før så problemer og lukkede dører. Jeg prøver at tage Anonyme Alkoholikeres motto til mig:

”Gud, hjælp mig til at acceptere det, jeg ikke kan ændre.
Giv mig mod til at ændre det, jeg kan,
og giv mig visdom til at skelne det ene fra det andet.”

Alligevel var dag 2 allerede umulig at holde i proaktivitetens navn, alt gik simpelthen skævt fra starten!

Kl. 4:45 om morgenen vågnede jeg, det er under 6 timers søvn, og for mig er det ikke nok, men jeg kan ikke falde i søvn igen. Kl.5:15 sneg jeg mig op, fordi jeg ikke orkede at ligge og prøve på at sove længere, jeg sneg mig, fordi min datter er A-menneske, som sin far, og derfor let kunne vågne… hvilket hun så også gjorde! Herefter vågner min hustru, Maria – en smule morgenolm grundet situationen, forståeligt nok!😦 Jeg prøver at bruge morgenen på at få Twilight til at sove, hvilket ikke lykkes og før jeg ved at det er kl 7:50, jeg skal på arbejde, min hustru, datter og jeg selv er trætte og så er det svært at holde humøret højt.

Formiddagen byder på undervisning og et 3 timer langt IT-kursus.  Jeg finder it-kurser utrolige svære at koncentrere mig til, fordi jeg har let ved computere, og hvis der er noget jeg ikke kan, så har jeg lært google-metoden, så bliver 3 timer lang tid, og så er det svært at være “proaktiv” i sin attitude, det er faktisk svært bare at være aktiv (læg oveni at nu begynder at kunne smage min træthed).

Det varr onsdag, det er min vagtdag! Det betyder, at jeg er på efterskolen helt til midnat. Så da klokken blev 15 og min egen undervisning var slut, tog jeg mig selv i nakken, samlede al min handlekraft og udførte min første proaktive gerning den dag. Jeg lånte en pude i dagligstuen, tog min jakke med mig og fandt et mørkt og forladt depot under et loft, hvor jeg kunne tage en power-nap liggende på min jakke – 25 saglige minutter. Det reddede dagen – jeg havde kun hovedpine og en slem smag i munden, da jeg lidt over midnat lagde mig i min saglige seng.

Konklusion: Overskud avler overskud! Det er lettere at være ovenpå, når man er ovenpå. Forstå mig ret, jeg er helt for tanken om at være proaktiv i sine ord og handlinger. Men det er ikke bare et valg, det handler om at tage de rigtige valg, som skaber forudsætningen for at kunne tænke, handle og tale proaktivit i situationerne. Det er let at planlægge et nytårsfortsæt, men det er nu hverdagen kommer snigende med sine trivialiteter, stress, faste gøremål og udmattethed. Så for at holde fast i sit løfte til sig selv, kan det være nødvendigt at gå tilbage og se hvor energien og overskuddet skal komme fra? For mig betød dette, at jeg på dag 3 gik i seng kl.21:00 og stod først op kl.7:00, fordi ikke magter mit mål, hvis jeg har underskud på min søvnkonto.

Så dag 2 var en nedtur – men heldigvis handler det ikke om at gøre det perfekt, men om at lægge vaner om, og der forventer jeg en del fejltrin, ups’ere, nedture og opgivelser, fra min side inden jeg er igennem bare de her 30 dage. Og det er bare den første af de 7 gode vaner.

Relaterede indlæg

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

