#6 Det var det, der skulle gøres!

Forleden dag fik jeg sendt fruen afsted på januarudsalg (det lyder lidt som om, det var svært at få hende ud af døren, ik? Det var det ikke!), børnene blev puttet i deres barnevogne og farmand her fandt “Band of Brothers” frem. Jeg fik gaveboksen i julegave – den flotte tinboks med alle 10 afsnit samt en masse ekstra materiale, en æstetisk indpakning, der forventer at blive kræset for, når man sætter sig ned og ser den. Så frem med kaffe og chokolade, og benene op på bordet!

Første afsnit toner frem med interviews af de krigsveteraner, som var en del af The Airborn under 2.verdenskrig, og allerede der slår et citat mig:

I did things. I didn’t do them for medals or accolades. I did them because they… It’s what had to be done.

Det var noget, der bare skulle gøres, der var en skurk i verden, der skulle bekæmpes, og disse unge mennesker var villige til at gøre det, ikke for berømmelse, ikke for medaljer, men fordi det var det der skulle gøres!

Hvad ville jeg gøre i sådan en situation? Hvilke undskyldninger ville jeg komme op med? Jeg har børn, som jeg skal passe på og som har brug for mig! Jeg har ligesom biddraget over skattebilletten! Jeg er altså snart over 30! Det lyder lamt, ik? Men det er nogengange sådanne undskyldninger, jeg kommer op med for mig selv. Ikke at mit land har brug for mig, som at vi er i krig. Men nogengange undlader jeg, at stille mig op til ting, der er vigtige, eller for mennesker omkring mig, som har brug for hjælp. Hvis der ikke er en berømmelse eller en medalje i det, så er min motivation lig nul.

Og her var en gruppe , modige mænd, der satte deres liv på spil for verdensfreden, velvidende at de ikke ville få medaljer, belønninger eller berømmelse for det. Nolge unge begik endda selvmord, fordi de blev erklæret uegnet til militæret. Der var et dybere liggende æresbegreb den gang, et æresbegreb som jeg tror er værd at gå efter at tilegne sig i dag. At stille op når der er noget, som der skal gøres! Jeg har bare ingen anelse om, hvordan man gør?

 

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

