#9 Proaktivitetstesten – dag 11

Jeg er nu 11 dage henne i min Proaktivitet – tredivedages testen, og det er tid til en næsten-midtvejs status. Det går faktisk fremad, efter jeg har fået styr på at møde mine grundlæggende behov (søvn, mad, varme og søvn – Maslows pyramide om igen), begynder jeg at kunne stoppe mig selv ind imellem, nå at tænke efter hvordan jeg vil agere på de oplevelser, følelser, konflikter og situationer, som jeg møder i hverdagen og så handle.

Det har været muligt for mig at gennemføre en smalltalk med en person, som jeg normalt går helt i stå med. Tror godt du kender sådan en situation. Før vi stødte sammen, havde jeg besluttet mig for ikke at reagere på mine følelser om, at denne samtale går som altid galt, bliver til tavshed, til “når men jeg må videre” og så et toiletbesøg. Men jeg besluttede mig for, at jeg ville sætte en værdi i at vise interesse i denne person og bringe spørgsmål på banen, så samtalen ikke kig i stå. Jeg ønsker, at det skal kendetegne mig, at vise mennesker interesse og respekt (der er noget vej med det mål endnu, men små sejre tæller også.🙂 Notet til selv: Dette skal med i min personlige hensigtserklæring, når jeg kommer til vane #2).

En anden situation, hvor jeg ser en fremgang med proaktiviteten, opstod, da Fruen og jeg krydsede klinger (samtale, konflikt, diskussion, skænderi, overfald – vi har nok alle individuelle standarder for, hvornår vi benytter de forskellige betegnelser). Jeg havde lyst til at reagere i situationen med udtalelser à la, “Du siger…du gør… det er aldrig…nu overreagerer du… altid…det har jeg aldrig sagt…aldrig…det mener du…sådan ser du på det…”#%”%&“. Heldigvis skulle jeg aflevere børnene i dagplejen, så der opstod en timeout med en gåtur, frisk luft til hjernecellerne og tid til at tænke på hvad 7-gode-vaner-manden ville gøre i mit sted? 

“Lad være med at diskutere andre menneskers svagheder. Lad være med at diskutere dine egne. Hvis du lave en fejl, så indrøm det, ret fejlen, og lær af den – øjeblikkeligt. Undgå at komme ind i en beskyldende og anklagende holdning. Arbejd med de ting, som du har kontrol over.”
Stephen R. Covey, “7 Gode Vaner” s.91

Jeg fik samlet mig, mærket hvordan jeg ville have reageret instinktivt uden timeout, genovervejet situationen og besluttet mig for, hvordan jeg ville handle når jeg kom hjem.

Det var helt fantastisk at opleve! Jeg har lyst til at gøre det mere, se hvordan jeg kan være med til at ændre situationer omkring mig, fordi jeg deltager aktivt med det kan jeg, fremfor at vente på at andre deltager, løser, ændre eller handler for mig.

Men, og der er altid et men, jeg kan også se, at hvor der er et mønster eller en vane,  tager det tid at ændre reaktionen, instinktet – ligger ikke lige til højrebenet, det kræver noget af mig. Så sent som igår, var jeg fuldstændig fraværende i en samtale på biblioteket, hvor Fruen talte med en anden kvinde fra kirken. Det var så meget den modsatte oplevelse, som den første samtale jeg omtalte ovenfor. Jeg var træt ovenpå min vagtonsdag, og så er det let at gøre som jeg plejer at gøre. Igen, uden overskud er der ikke meget handlekraft – der er ihvertfald ikke kraft til at ændre vaner. Så tilbage til dynerne!

19 dage tilbage, selvom selve det proaktive ikke stopper der, så er det nu rart nok at sætte sig et mål, det skærper koncentrationen.

Relaterede indlæg:

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

