#12 Løjtnant Winthers styrke i svaghed

Anden episode af “Band of Brothers” er mere over i actionfilm-genren, det handler om mod, strategi og krig. Jeg overvejede, om jeg skulle skrive et klassisk indlæg om, hvilke tanker der mon løber igennem en soldats hoved, før de springer ud i den eksploderende natteluft og daler mod jorden omgivet af fjender. Men faktisk var det ikke det, der fangede min opmærksomhed mest. Nej, igen, igen må Løjtnant Winthers få pladsen på mine linjer, hans sans for ledersskab er unikt.

Bring aldrig dig selv i en siutation, hvor du tager noget fra dem (soldater af lavere rang).
– Løjtnant Winthers, Band of Brothers #1

Efter at være landet i Normandiet, omringet af tyske soldater, opdager Løjtnant Winters, at han har mistet sin ankelsæk og derved også sit våben. Efter nogle minutter finder han nogle af hans folk, og de bevæger sig mod det aftalte samlingssted. Undervejs støder de ind i en tysk kanontransport, som de skyder ned i et bagholdsangreb, først efter dette angreb får Løjtnant Winthers et våben i hænderne. Løjtnant Winthers er den med højest rang i Easy Kompagniet, hvorfor beordre han ikke bare et våben fra en af hans soldater? Det må være højst ubehageligt at rende rundt i fjende land uden et våben.

Det er meget muligt, at der er noget militærlov på spil her, men det jeg står tilbage med at tænke på er noget lignende “Lad ikke din svaghed blive andres svaghed, ved at du med magt tager deres styrke!” Det ville være så let at udnytte min position som lærer til at skjule/vidergive mine egen svagheder, ved at gøre mine elever svage. Jeg kan, ved min position ændre en times præmisser eller indhold, således at jeg fremstår sikker/stærk, og mine elever står tilbage som svage på trods af deres styrker. Giver det mening? Jeg har ikke tænkt det helt igennem (Flot Morten, så skal du ikke skrive et indlæg om det, vel? :-)).

Men det var det, som jeg stod tilbage med efter at have set episoden. At Winthers ikke udnytter sin magt til at skjule hans egen fejl eller svagheder, han sætter sig heller ikke ned og klager. Han gør det, han kan, i den situation han er havnet i, og med det vinder han både sine mænds tillid og respekt. Hen af vejen får han et våben igen, hans svaghed bliver erstattet af styrke, og han kommer styrket ud af situtationen som individ, men også i forhold til sine mænd.

Relaterede indlæg:

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

