#16 Biblioteket i min baglomme

Jeg elsker teknik, og jeg elsker information! Derfor blev jeg også begejstret, da jeg opdagede den spirende biblioteksservice eReolen.dk, her kan jeg låne bøger direkte ned på min telefon eller tablet (red: jeg drømmer om en tablet, den kommer med alderen/fødselsdage). Det hjælper mig helt klart også med mit mål om 12 bøger i år 2012.

Som dengang med de gratis engelske lydbøger, kommer der lige en lille guide til, hvordan jeg lånte en bog helt gratis på min elskede android telefon (iPhone/iPad kan også være med – læs den nederste bemærkning).

Før du går igang:

4 ting du skal vide:

  • Dit bibliotek skal være tilsluttet ordningen (tjek efter her – ellers så spørg dit bibliotek om at tilmelde sig)
  • Du låner bøger i 30 dage, med mulighed for genlån én gang – derefter skal der være en periode på 30 dage, før du kan låne den samme bog. Hvis du vil beholde bøgerne skal du trykke på “køb”-knappen (surprise!).
  • Du kan ikke få bøder, bogen holder bare op med at virke (Allerede nu er jeg blevet en del rigere).
  • Det er en ny service, så der er ikke så mange bøger endnu. Men forhåbenligt kan stigende omtale, som denne, fremme antallet af titler. Heldigvis er der en del nye og spændende titler.

Sådan gjorde jeg:

  1. Jeg gik til Adobes hjemmeside og oprettede et adobe ID.
    1. Dette skal bruges til at kunne læse DRM-filer, som er det format bøgerne udlånes i.
    2. Husk at fjerne alle tilmeldings-flueben på reklamemails, opdate-mails, sidste-nyt-mails, i-anledning-af-valentines-day-og-det-kinesiske-nytår-spam-mails osv…
  2. Jeg downloadede app’en Aldiko på Android Market
  3. Åbnede app’en og trykkede menu → indstillinger → Adobe DRM. Her indtastede jeg mit nye adobe ID.
  4. Jeg gik til hjemmesiden www.eReolen.dk på min mobil, loggede ind med mit CPR-nummer og min bibliotekskode.
  5. Fandt den bog som jeg ville have (det blev til “Mit livs omvej”, som jeg skrev om igår) og trykkede “lån”.
  6. Så downloadede min telefon en fil, jeg trykkede på den og den åbnede den flotte boghylde i Aldiko med min hjemlånede bog.
Aldiko med bøger fra eReolen

Hua! Der fulgte en gratis engelsk udgave af "Ulvehunden" med (den fik jeg også med Kindle-app'en og en anden bog-app, der var på telefonen, da jeg købte den. Nogen der vil låne et eksemplar?)

  • iPhone/iPad: Nu er jeg ikke ejer af sådanne apparaturer, men her skulle I eftersigende downloade app’en Bluefire Reader og bruge jeres adobe ID der, men ellers følge samme fremgangsmetode (Hvis du er en venlig ejer et æble-produkt og prøver dette, vil du så ikke kommentere evt. rettelser i kommentarfeltet?).

Yes, så er der bøger i baglommen (bøffer i baglommen er i børneafdelingen). Hvilken bog bliver den første du låne via eReolen?

Relaterede indlæg

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

