#21 Proaktivitet – tredivedages testen forbi

Så slutter min tredivedages test med proaktivitet i dag. Det er tid til at evaluerer på forløbet og om det er det værd.

Det startede godt ud, jeg var begejstret og klarede faktisk nogle udfordringer i hverdagen anderledes med et bedre udbytte end ellers. Samtidig har det holdt mit fokus på hvad jeg reelt set har indflydelse på, så jeg ikke spilder min tid på at tænkte på ting, som jeg ikke kan gøre så meget ved. Dette er godt, det vil jeg tage med mig videre.

Men det var også svært at holde fokus på forløbet i tredive dage. Indrømmet, de sidste 11 dage ikke rigtig har været en del af testen. Jeg havde en countdown-widget på min telefon, som mindede mig om, hvor mange dage der var tilbage – men det mistede lidt sin effektivitet som dagene gik. Undervejs lyttede jeg til kapitlet om proaktivitet, for at opfriske indholdet og fokuset, og det er stadig en fantatisk optik på at tackle hverdagen og livet. Men det er svært at ændre vaner.

Det virker som om, at de forskellige vaner spiller sammen og er gensidig afhængig! Vane to er at begynde med slutningen, altså finde målet og derefter handle/leve efter det. Den tredie vane er prioritere de vigtigste ting først. Alle disse vaner er flettet ind i hinanden, og derfor er udfordringen nu, at komme videre, og så huske proaktiviteten undervejs.

Det bedste ved proaktivitetstesten var, at ansvaret kom tilbage til mig. Jeg er et individ, jeg kan styre mig selv, jeg beslutter selv, om jeg vil handle, hvad jeg vil handle på, og hvad min handling skal indebærer – alt fra fysiske handlinger, valg af ord og til grundlæggende attituder. Det er nok det vigtigste, som jeg kan tage med mig videre fra første kapitel.

Næste skridt, jeg skal have udfærdiget en personlig hensigtserklæring, hua!

Relaterede indlæg:

2 thoughts on “#21 Proaktivitet – tredivedages testen forbi

    • Hej Anfinn. Jeg har ikke set filmen endnu, men den står på min “film der skal ses“-liste, jeg er ganske vild med deres “Fireproof” og har også får et eksemplar af bogen snart… Hvad er dine erfaringer med movieberry.com? Det virker hverken lovligt eller tillidsvækkende når jeg lige googler det?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

