#25 Religiøsitet, ansvar og…ja, ansvar

Vinterens mørke aftener har budt på en del læsning, fornøjeligt at komme igang igen efter nogle år med småbørn og arbejde på hjernen. De sidste 3 bøger har været biografier fra folk, der har været indvolveret i en religiøs sekt, på den ene eller anden måde (Mit livs omvej, Afhopperen og Samvittighedskrise). Tilbage sidder jeg med nogle tanker, om hvorfor folk går ind i en sekt… eller en usund religiøsitet, som Martin Herbst nok vil kalde det? Samtidig giver det mig også stof til eftertanke omkring mit eget liv, jeg er, som tidligere beskrevet, opvokset på den ydere kristne højrefløj (med en lille afstand til den yderste:-)).

Så hvad er fællesnævner for de 3 beretninger, jeg har læst ?

  1. Der er en stræben efter en højere mening med livet (Gud/oplysning/sandhed), som umiddelbart bliver tilfredsstillet – sammen med nye krav, mål og idealer, typisk udmyntet i en mission. Hvilket nok gælder for alle religioner, sunde som usunde.
  2. Der er en frihed i ikke at skulle tænke eller tage ansvar selv på centrale områder i livet (“Samvittighedskrise” er en smule anderledes, fordi den er skrevet af en person, som stod i spidsen for at tage ansvaret for andre).

Punkt 2 er det virkelig spændende, det er jo lige til højrebenet for fralæggelsen af ansvaret for eget liv. Der kommer en lære/person med nogle løsningsmodeller ud fra en filosofi eller bibelen som giver mening (sådan umiddelbart i hvert fald, ellers ville ingen købe ideen), og så behøver jeg ikke længere som menneske at grunde over det – fra de store spørgsmål i livet som, hvor er jeg fra og hvad sker der, når jeg dør? til de mere jordnære om uddannelse og ægteskab, hvor belejligt. Ikke nødvendigvis lette og enkle løsningsmodeller, vel at mærke, men hvad betyder det, hvis det kommer fra en højere indstans som optræder i Guds sted, hvem vil ikke gøre hvad Gud siger?

Sammenfaldende for alle 3 grupperinger (Moon, Scientologi og Jehoves Vidner) er kravet om ikke at opsøge eller beskæftige sig med oppositionslitteratur af nogen slags (Scientologis medlemmer havde endda et specieldesignet internet-filter installeret på deres computere). Altså tilhængerne fratages muligheden for at indsamle kritik, revurdere og tænke selv, for derefter at selv tage ansvar for deres valg og konsekvenserne deraf. Så friheden ved at få løsningsmodeller og svar, ender ud med at et fængsel for de frie tanker. Det er som om, at Gud skulle være bange for kritik og modstand?

Men det må også vendes indad – hvor ofte har jeg ikke hørt en taler, deltaget i en undervisning, læst en bog, og slugt det råt? Det er rart at få svar på et stort spørgsmål, men det afføde efter noget tid, også et nyt spørgsmål. Jeg hørte engang en, der sagde:

Vær opmærksom på når én hånd klapper
– Kilde: Det husker jeg ikke

At der altid er et kontra-argument, en nuancering, et for og et imod. Altid! Forstået ret, jeg er aldrig i mit liv blevet nægtet eller frarådet at læse eller lytte argumenter mod bibelen eller en forkyndt teologi (dog ofte blevet opfordret til at tænke selv). Faktisk sætter en del af mine bekendte en stor ære i at deltage i diskussionen, forskningen og debatten omkring store religiøse og videnskabelige spørgsmål. Og ja, der er da områder jeg ikke orker at sætte mig ind i (endnu). Men det vigtigste er, at jeg som individ selv er ansvarlig for, hvad jeg lytter til, hvilke konstateringer jeg ender ud med, og de konsekvenser det får for mit liv – slut. Jeg er også selv ansvarlig, hvis jeg en dag giver ansvaret til andre. Det er befriende – dels er det befriende, fordi jeg kan trække ansvaret tilbage til mig selv igen. Dels er det befriende, fordi jeg er fri til at mene og tro noget andet end nødvendigvis flertallet af en forsamling, uden at skulle være i opposition… bare uenig.

Så må tiden vise om jeg møder nogle religiøse magtmennesker på min livsvej, som vil buldre med mig om dette… mon ikke det sker før eller siden (bemærk lige hvordan jeg pænt kategoriserede mennesker, der mener noget andet end mig her, flot ik?).

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

