#29 Hvordan slapper jeg bedst af?

Der findes adskillede metoder til at stesse af i en travl hverdag

Hvordan slapper du af i en travl hverdag? Det virker som om, det er meget moderne at være en smule stresset. Som om man næsten burde skamme sig, hvis der ikke er nogen punkter på to-do-listen eller man bare ligger i hængekøjen midt på dagen. Jeg ved ikke, om jeg er moderne, men jeg er god til at føle mig små-stresset i forbindelse med mit arbejde, hængt op af små ting, der lige skal gøres eller ting, der er gjort, som lige skal forbedres.

Det er både et personligt ønske om kvalitet i det jeg gør, samt at arbejdet på en efterskole er fyldt med pludselige overraskelser. Samtidig kan det være utroligt krævende at komme hjem til 2 små børn, der stadig har brug for masser af opmærksomhed og hjælp. Men stadig lykkes det mig at finde måder, hvorpå jeg får slappet af, og når ned i gear.

Fruen plejer at sige, at jeg kan bringe nydelse ind i enhver arbejdsopgave, og det ser jeg som et stort plus. Når det kommer til græsslåning, rengøring af huset og vasketøj, så er det for mig en fantastisk mulighed for at lytte til et podcast, hvilket gør opgaven til en hyggelig stund med input fra interessante mennesker. Det er lytte til podcasts har vendt hele min attitude mod hverdagens praktiske gøremål.

I perioder hvor jeg oplever mig meget inspireret, slapper jeg af med at blogge her på siden – gerne tidligt om morgenen, før resten af verden vågner, og gerne med en kop kaffe. At tænke, formulere, opsætte og udgive blogindlæg er på en eller anden måde afstressende for mig. Måske fordi det er tilfredsstillende at producere noget, som har værdi for mig, og som jeg gør ene og alene for min egen skyld. Jeg ved det ikke, men det virker. Jeg slapper af og føler mig oplagt og ovenpå efter sådan en stund.

Er jeg ikke lige i det inspirerede hjørne for at skrive, så går fritiden ofte med at andres blogindlæg, artikler eller måske en bog om emner, som optager mig, lige for tiden er det apologetik og argumenter for at tro, samt den evige interesse for nye gadgets. Jeg kan også godt lide at engagerer mig i debatten på andres blog, for at blive klogere på andres tanker og meninger, samt blive skarpere på mine egne. Det at jeg udvikler mig eller bliver klogere på noget som jeg interessere mig for, får mig til at slappe af.

Hvad får dig til at slappe af i en travl hverdag?
Foto: eamoncurry

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

