#30 Personlighedstype – hvad kan det bruges til?

Grundlæggende tror jeg, at alle mennesker er unikke og ingen er ens, selv de mest indstuderede énæggede tvillinger har deres forskelligheder. Men derfor kan vi godt dele mennesker op i typer og grupperinger. Jeg tvivler eksempelvis på, at de fleste mænd og kvinder ikke griner og tænker, det er mig, det der! når Mark Gungor gennemgår forskellen på mænds og kvinders hjerner. Det betyder ikke at alle mænd og kvinder er ens, men at hvert køn sine særkende.

På samme måde har forskellige forskere og psykologer gennem tiderne skabt forskellige personlighedstyper eller grupperinger med fælles særkende. Forleden fand jeg min type blandt Myers-Briggs’ personlighedstyper via en test. Myers-Briggs arbejder med 4 forskellige variabler som giver 16 forskellige personlighedstyper. Det viste sig at være meget interessant.

Hvad kan personlighedstyper bruges til?

Et resultat fra en personlighedstypetest fortæller ikke, hvem du er som person, men det fortæller om nogle kendetræk ved din personlighed og karakter, både stærke og svage sider. Dette kan være nyttigt når det kommer til din personlige udvikling, fordi de giver dig et preg om hvor du skal sætte ind med forbedring eller forbehold.

Eksempelvis fandt jeg i testen ud af, at jeg var en ENFP personlighedstype, efter at have surfet lidt rundt på nettet og læst nogle artikler om ENFP’en, blev jeg opmærksom på nogle styrkesider og nogle udfordringer, som jeg kan være mere obs på i fremtiden.

  • En ENFP har en ekseptionel evne til intuiativ at forstå et andet menneske på kort tid, og bruger denne intuiation og deres fleksibilitet til at relatere til menneske på dettes vilkår.
  • En ENFP har et stærkt værdikodeks. Han lever sit liv ud fra en klar overbevisning om disse værdier. Hans sociale kompentencer gør ham i stand til at venligt men effektivt overbevise andre mennesker om sine værdiers rigtighed. Men det stærke værdikodeks har den bagside, at det kan komme før relationen  selv nære sammenhænge.
  • En ENFP har en smittende begejstring omkring de projekter han kaster sig ud i, han er god til at få andre med på ideerne. Men han kan have svært ved at gennemføre alle sine projekter, da han hurtigt kan blive begejstret over et nyt projekt, og være på vej videre før det forrige er afsluttet. Derfor kan det være en fordel finde en mentor som kan hjælpe ham med at være fokuseret.
  • En ENFP har store sociale kompentencer, men han også et stort behov for at være vellidt af andre, derfor vil han ofte have tendens til at gøre for meget eller være pleaser, hvis han ikke lærer at hvile i sig selv. 
  • En ENFP har brug for tid alene til at fokusere og grounde i sig selv, samtidig oplever han, at han får energi af at være sammen med andre mennesker. Derfor skal han være opmærksom på balancen mellem alene-tid og tid sammen med andre mennesker, således at han bliver fyldt op med energi, men stadig kan mærke sig selv.
  • En ENFP ser en verden fuld af muligheder og hverdagen som triviel, han vil derfor finde hverdagens sysler kedelige og ligegyldige. Dette kan være til stor irritation for andre (eksempelvis den nærmeste familie).

Hvilken personlighedstype er du, og hvilke styrker og udfordringer ligger gemt i din type?
(Foto: hsing)

4 thoughts on “#30 Personlighedstype – hvad kan det bruges til?

  1. Åh.. jeg hader den slags tests.. Af en eller anden grund scorer jeg næsten altid lige højt på det hele.. Med det resultat at testen ikke kan sige noget fornuftigt overhovedet..

    Feks. er jeg lige store dele Introvert/Extrovert, Tænker/Føler og Vurderende/Opfattende
    Dog ser jeg ud til at være en anelse mere Intuitiv end Sansende

    Men resultatet er at jeg nærmest kan vælge og vrage mellem personlighedstyperne .. Hvilket jo ikke er meningen.

    • Hej Filip
      Jeg kender godt den fornemmelse – det værste er, hvis jeg føler, jeg kan gennemskue testen. Faktisk så scorede jeg tæt på midten på 2 af parameterne også, og læste lidt om den anden type ENTP, men kunne slet ikke se mig selv i halvdelen af beskrivelsen. Da jeg så læste om ENFP, kunne jeg se mere af mig selv (gradbøjet fra den rene beskrivelse, selvfølgelig).

      Hvis man rammer meget i midten som du gør, oplever du så at du har mange af personlighedstrækkene fra de forskellige typer i stor grad eller hvor ser du dig selv i sådan en sortering? (giver spørgsmålet mening?)

      Du kunne evt. prøve at tage nogle forskellige test og sammenligne dine resultater (her, her og her)?

    • Jeg oplever mig som en god blanding af de forskellige typer..
      Kan faktisk identificere mig med de fleste af beskrivelserne selvom det gør at det virker selvmodsigende ind i mellem..
      Jeg er nok bare svær at få til at passe ind i et system.. For jeg har tillært mig at fungere ind i de personlighedstyper som jeg ikke er “født” med.. tror jeg..

      • Oplever du så forskel på at du ved nogen egenskaber har tillært dig dem, og ved andre har dem med helt naturligt? Der må da være nogen “typer” som du slet ikke kan se dig selv i?

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

