#32 Anden halvleg – min achilleshæl

Det kan godt være, at godt begyndt er halv fuldendt – men det er altså ikke mere end halvt fuldendt. Forleden skrev jeg om min personlighedstype ENFP og bemærkede følgende:

En ENFP har en smittende begejstring omkring de projekter han kaster sig ud i, han er god til at få andre med på ideerne. Men han kan have svært ved at gennemføre alle sine projekter, da han hurtigt kan blive begejstret over et nyt projekt, og være på vej videre før det forrige er afsluttet.

Det er spot on mig. Jeg ved ikke hvor mange projekter, ideer, hobbyinitiativer og ildtaler min hustru har måtte lægge ører til gennem tiden (hun er en god lytter, hun danser med og giver mig lov til at flyve lidt under skyerne). Men jeg begynder nu at kende mig selv så godt, at jeg nærmest er bange for at involvere andre mennesker i mine tiltag, da jeg ved jeg sandsynligheden, for at jeg mister interessen halvvejs i processen, er stor.

Senest lød ideen “Mandagens mandige minut”, som skulle være 10 videosekvenser af ét minut med forskellige mænd, der udtalte sig kort om et karaktertræk eller en dyd som vedkommende fandt mandigt. Videoerne skulle så udgives hver mandag i 10 uger.

Planen var følgende:

  1. Lav et pilotafsnit (tjek)
  2. Send det ud til bekendte og invitér dem til at deltage (tjek)
  3. Lav nye aftaler (tjek)
  4. Film 9 afsnit mere (?)
  5. Tænk en PR-strategi (?)

Jeg kom til punkt 3!

…hvilket er bare en smule pinligt, da det betyder, at jeg havde lavet aftaler med mennesker, som jeg bailede ud af igen.

Pointen er: For det første er der et område i min karakter, som jeg skal arbejde seriøst med i fremtiden. Og for det andet, at der (nok) kommer et par videoer på siden i den kommende tid, men nok ikke 10.
(Foto: Sam Howzit)

6 thoughts on “#32 Anden halvleg – min achilleshæl

  1. lol! Super idé! glæder mig til din f¢rste video – hvem véd hvor mange det bliver til? (Er der så mange særligt mandlige dyder? hihihi).
    Derudover: Initiativ-tagere er sjældent de praktisk udf¢rende… måske finder du én af dine fremtidige mandlige video-gæster, som har lyst til at give en hånd med ved film og videoklippene?
    Hilsen fra en kvindelig ENFP = Forkæmper /Ridder(inde!!) “Fokus på at unders¢ge alle muligheder”😉

    • Det er i hvert fald lettere at lave én video i ny og næ, end at fastlægge et koncept som kræver en afslutning.😉

      Om der findes mange mandlige dyder/værdier? Det må tiden jo vise. Henrik Jensen skriver i “Det faderløse samfund”.

      “…traditionelt faderlige værdier – pligt, myndighed, hieraki, ansvar, skyld, behovsudsættelse, arbejdsomhed, lydighed, selvbegrænsning, rationalitet, sublimering mv.”

      😉

      • Tja, det er jo ikke de dyder der efters¢ges i dag hos manden…. Jeg ville sige: Omsorg, beskyttelse, selvstændighed, leg, danne rammer og organisere, sætte grænser, slappe af…🙂

        • Det er helt klart værdier som er vigtige i familien og som manden kan bidrage med. På samfundsplan tror jeg dog, at vi skal have fat i de mere arketypiske som nævnt ovenfor. Ellers tror jeg måske vi taber en generation af mænd, der først nyder livet som “BØV” og bagefter falder igennem når virkeligheden rammer dem.😦

  2. Det er jo lige det der er sp¢rgsmålet i dag. Hvad er der behov for, at erkende som værende mand? hvilke kvaliteter få ham til at f¢le sig udfyldt og medansvarlig for sit liv og sine kære? Det skal jo ikke kun være f¢lelsen at tilsidesætte sig selv, men også at kunne give, deltage – og sætte grænser.
    Desværre er der en hel del mænd, som taber for ¢jeblikket. Taber selvværd, livsglæde og enddog kone. Kvinder virkeligg¢r sig selv når de er færdige med at holde styr på familie og karriere. Manden bliver siddende efter at have virkeliggjort deres aktiviteter og karriere i de unge år, have fundet pligterne i familien – og derefter er luften tit gået ud af dem… Hvorfor?

    • Du skriver:

      …Manden bliver siddende efter at have virkeliggjort deres aktiviteter og karriere i de unge år, have fundet pligterne i familien – og derefter er luften tit gået ud af dem… Hvorfor?

      Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig med dig her. Synes det gælder lige så ofte den anden vej, manden realiserer sig selv, konen kigger forbitret på, før hun bliver skiftet ud. Men til de mænd, som har det sådan, så synes jeg Tom Hanks prøver at sende en opmuntring til at gribe livet på ny i sin film “En ny Chance til Larry Crowne“, omend noget romantiseret!

      Angående dit overordnede spørgsmål, omkring hvad der er behov for at erkende som værende mand? Så tror jeg det er meget individuelt – her på bloggen deler jeg nogle af mine erkendelser og erfaringer.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

