#48 En kvinde kan ikke være far

En kvinde kan fostre en dreng, men der skal en mand til at gøre drengen til en mand.
– Fra bogen “Jern Hans” af Robert Bly (Click to tweet)

Jeg havde en tankevækkende oplevelse, da vi camperede ved østkysten i ferien. Vi var ude at gå aftentur med børnene på en sti mellem mark og skov. I skovbrynet mødte vi en mor med hendes søn, sønnen stod og skød ud over marken med sin nyerhvervede hardball-pistol. Vi nærmede os nysgerrigt, for hankøn og våben er som plus og minus på 2 magneter (“Vi” er en 7-årig dreng som var gået med på turen og jeg). Moderen begyndte straks at undskylde sig “Ja, han har lige fået den, og jeg synes han skulle have lov til at prøve den…. Jeg tænkte det ikke kunne skade nogen at vi stod og skød ud over marken her… Vi kunne selvfølgelig købe nogle økologiske kugler der opløstes i naturen.” 

Jeg blev nærmest i tvivl om kvinden havde opdaget, hun talte til en mand? Hun stod og direkte undskyldte, at hun havde købt sin 7-årige søn en hardball-pistol? Personligt havde jeg fundet noget min søn og jeg kunne skyde til måls efter fremfor at bare skyde ud i luften.

Men kvinden var åbenlyst forlegen over deres foretagen og fik nu travlt med at komme hjem, henvendt til sønnen siger hun “Nu tømmer du den helt for skud, helt!… er den tom? Ok, jeg skal lige se… sådan, nu må du have den i lommen.” Sønnen begiver sig nu ud i en længere forklaring til sin mor, omkring hvordan man giver en pistol til anden person (kvik knægt!), men moderen har travlt med at komme væk fra os nysgerrige hankøn, så hun svarede ham kort for hovedet og fik ham til at gå med hende hjem til campingpladsen.

Jeg behøver næppe at beskrive, hvordan jeg tror dette møde havde udviklet sig, hvis det havde været drengens far og ikke mor, der var taget ud og prøveskyde med drengen. Men gåturen var nok ikke blevet meget længere end dertil skovbrynet.🙂

Da jeg gik fra dette korte møde i skovbrynet, gik mine tanker til alle de drenge (og piger), hvis mødre har valgt at få dem med et nummer på et regensglas. Kvinder, der mener, at de kan være lige så meget far for deres dreng som en mand. Jeg giver min dybeste respekt til de kvinder, som er blevet forladt af en mand, og nu gør deres bedste for at udfylde rollen selv. Men jeg forstår ikke de kvinder, der frivilligt vælger at fostre en dreng uden maskulint ophav.

Mænd bestøver mænd, skriver John Eldregde. Man bliver nu engang mand af at modtage udfordringer fra andre mænd, siger forfatteren Ib Michael. Jeg håber for drengen i skovbrynet, at hans far ikke er borte eller fraværende. Jeg håber, at hans mor og alle andre kvinder, der er blevet efterladt med drenge, har relation til nogle gode mænd, som kan tage drengen med på eventyr, give ham nogle passende udfordringer og ikke være flov over at skyde med pistol i skovbrynet.
(Foto: Sean Dreilinger)

Læs også:

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

