#51 Derfor kan en kvinde ikke være statsminister

Nogle stemmer i samfundet taler nu om, at Helle Thorning-Schmidt er det værste, der er sket for ligestillingen i Danmark, endnu! Fordi hun konkret demonstrerer, at en kvinde ikke  evner at lede landets største virksomhed, staten!

Men hvorfor er det nu, at vi tænker sådan? Nogle mener, at kvinder ikke har det drive og mod, der skal til, for at tage tunge beslutninger under pres med store konsekvenser til følge. At kvinder er for bløde til at forhandle og altid vil søge et kompromis, også hvor et kompromis ikke er den bedste løsning. Sådan siger nogen.

Samme argumentation går igen, når der mangler en god forklaring på, hvorfor over 90% af bestyrelserne i landets store virksomheder er mænd, eller hvorfor de fleste forskerstillinger på universiteterne er besat af mænd. Det er skam ikke fordi de er mænd! Det er ganske enkelt fordi de er de mest kompetente til jobbet. Men det holder ikke helt, vel? Der findes massevis af kvinder med kant, mod og fantastisk analytisk evne til at træffe tunge beslutninger i pressede situationer, nogle er endda bedre end de fleste ledende mænd.

Er den en oprigtige begrundelse ikke, at kvinder bliver mødre, går på barsel, har et hjerte som også rummer børnenes ve og vel, som gerne vil hjem og være en del af familiens liv? Og er der krise på hjemmefronten, så ryger fokus fra arbejdsfronten, hvilket TV-serien “Borgen” portrætterede i anden sæson. Hvis en kvinde arbejder over flere aftner i træk, mens der er syge børn derhjemme, så er hun ikke en god mor. Arbejder manden over flere aftener i træk, så tager han ansvar!

Der er noget i vores kultur, der forventer mere af moderrollen end faderrollen på hjemmefronten. Den fraværende fader er en kendt person i familien Danmark, den fraværende moder derimod er nærmest ukendt. Skulle Helle Thorning-Schmidt blive skilt, vil mange nikke og sige “Hvad sagde vi?“. Skulle det samme hænde for Lars Løkke, betaler han en vigtig pris for at lede landet, og vi bør have respekt for hans indsats.

Hvorfor er det vi mænd tror, at vores rolle i vores børns liv ikke er så vigtig? At vi kan have travlt med alt muligt andet? At vores vigtigste rolle er at bringe penge (og gerne mange af dem) til bordet og så er vores familie glad? Den eneste grund til at kvinder ikke kan indtage de tunge poster i samfundet og i erhvervslivet er, at vi mænd regner os selv så overflødige, at vi benytter store dele vores tid væk fra vores børn.

Jeg læste i et interview med finansminister Bjarne Corydon, at han havde valgt at betale en høj familiepris, for at være i den rolle han var. Hans børn spekulerede ikke i om far kom hjem om aftenen, men om han var hjemme til deres fødselsdag! Og sådan havde det været i 7 år med en del flere år i sigte (og hans børn er små børn mellem 3 og 11). Ingen sætter spørgsmålstegn ved, om det er for meget at kræve af en af landets ledere… så længe det er en mand der besætter posten.

Så hvorfor kan en kvinde ikke være statsminister? Ikke fordi hun mangler evnerne og talenterne. Men fordi mænd har den opfattelse af, at de ikke behøver at være tilstede i deres egen familie, tage orlov hvis der er krise, tage barsel eller bare barnets første sygedag! Og så tilfalder den vigtige rolle kvinderne.

Er det helt af sporet – skyldes det manglende evner og talenter hos det kvindelige køn, at de ikke kan beside topposter. Ellers skyldes det vores lave forståelse for mandens betydning i børnenes og hjemmets liv?
(Foto: stm.dk)

Læs også:

13 thoughts on “#51 Derfor kan en kvinde ikke være statsminister

  1. Vi nedvurderer vores mænd ved at mene de ikke er lige så vigtige for børn som mødrene. Og vi nedvurderer kvinder ved at betvivle deres evner i erhvervslivet fordi de har børn.
    Dybest set taber begge køn.
    Personligt mener jeg noget af det værste der er sket for ligestillingen af begge køn er den et årige barsel, hvor mændende reelt ikke får noget og kvinderne det hele – og igen tber begge køn. Kvinderne på jobbet og mændende derhjemme,
    Suk det er en catch 22.

    • Velkommen forbi Duckysrapping! Jeg er helt enig med dig i, at mænd taber på hjemmefronten ved ikke at se sig selv så vigtig i børnenes liv som kvinderne.

      Jeg ved ikke om så meget vil ændre sig på barslen, selvom staten frigav beløbet til barnet, fremfor at bestemme hvem der får hvad. Personligt må det være op til forældrene at vurdere hvad der er bedst – jeg tror på personlig frihed og mindre statsindblanding. Hvad tænker du er løsningen her – eftersom du ser det som “det værste der er sket”?

      Hvad der virkelig kan skræmme mig er virksomhedsledere, der direkte udtaler at mænd på barsel giver en fyreseddel ved først given lejlighed. Det viser for mig, at min teori om at samfundet og manden selv ser ned på sin rolle sine børns liv.

      Mænd behøver ikke at tabe, men at tage action. Der er brug for nogle mænd, der “mander sig op!”.😉

      • Eftersom det i mange hjem er manden, der stadig tjener mest betyder det, at det er kvinderne der må tage barslen.

        Og det kan godt være, der er virksomhedsledere der siger, at de vil fyre mænd på barsel. Det er såmænd en realitet for kvinder i dag at de ikke får jobs, af frygt for de skal to gang på barsel og det dyrt for en mindre virksomhed. Og det blev bestemt ikke mindre da den 1 årige barsel kom.

        Så i mine øjne er løsningen, at de to køn stilles lige, så det ikke er den potentielle barsel, der gør at en kandidat fravælges.

        • Så man pr. lov fordeler 6 mdr. til hver? Jeg kan godt se problematikken og jeg kan også godt følge dit argument. Men jeg tror faktisk at mange vil sende barnet i dagpleje tidligere, fordi mænd ikke kan tackle at gå hjemme med et lille barn.

          Jeg spurgte for nyligt på facebookgruppen, om mænd var generelt dårligere til at tackle intimitet end kvinder? Jeg fik ikke nogle svar. Men jeg tror faktisk det at opgive sig selv, sine mål, fokus, planer og projekter for at være nærværende, er utroligt skræmmende og svært for mænd. Vi har simpelthen ikke noget kort til vores feminine sider – vi kommer fra “den ensomme cowboy”-land og skal til at finde vej mod andre værdier, som vi har undertrykt i 100vis af år (og dog udlevet i poesi, kunst og kultur).

          Jeg tror, vi kan komme efter det, os mænd. Jeg tror dog ikke at lovgivning kan gøre det, men mere at vi kommer ud af vores kulturelle habitus på det område.

          • Tror du det er fordi de ikke kan tackle det eller fordi de ikke gider? Ved næsten ikke om jeg mest håber det er det ene eller det anden.

            Men jeg kunne godt forestille mig jeg selv ville blive vanvittig hvis jeg skulle gå hjemme i 6 måneder med et spædbarn som selvskab. Mændende ville trods alt få dem når de var blevet lidt sjovere. For kvinden er immervæk nødt til at tage de første par måneder pga. mælken.

            Sjovt at man i øvrigt ændrede anbefalingerne fra et halvt til et helt års amning samtidig med barslen steg…så der gøres hvad der kan for at tørre barsel af i kvinderne.

            • Jeg kender ikke det store til ammepolitikker (er det ikke lidt som med mælk, alle har en mening, men ingen ved rigtig noget fordi der er så meget lobbyisme omkring det?)

              Jeg håber da, at det handler om ikke at kunne, frem for at gide. Men jeg skal ikke vifte med flag, jeg troede at mit første barn blev født i flyverdragt. Jeg håber at evnen til at tackle intimitet og evnen til at sætte sig selv til side, kan fremelskes og vokse hos manden, således at han ikke berøver sig selv fra oplevelserne med sine børn.

              Men jeg tror ikke det nytter at gøre det ved lov og tvang, det ville være synd for barnet at tvinge det i armene på en “hjælpeløs” farmand.

  2. Man kan snakke om lige stilling så galt man vil, men så lenge kvinderne ikke klarer stå oppe og tisse, så vil der være en forskjell på mænd og kvinder.
    Jeg mener at hvis man ser på trenden i samfundet, som ikke får sagt det ofte nok at kvinder skal stå på lige fod ved mænd i de betroede stillinger (mærkeligt at man ikke hører det samme om jobbene som bønder, fiskere, murere osv….) så viser det sig at det aligevel er mændene som sidder i disse stillingene, og kvinderne fravælger arbejdet, for familien. Og det merer jeg er godt.
    I familien kommer man aldrig at sige kvinder = mænd.
    En familie er EN mand og EN kvinde + børn, som hvert har sin rolle. Hvilke roller disse så har, må være op til hver enkel familie at finde udaf.

    Duckysrapping siger at pga kvinderne får størstedelen af barsel, så taber bægge køn. Der vil jeg svare at når moren er hjemme den mesteparten af barslen, så vinder barnet SELVFØLGELIG, for børnene har brug for sin mor SÅ meget mere end sin far den første tiden. Den første tiden er faderen bare nummer to i barnetsliv, for det er indbygget i moderen at give barnet den omsog og pleje som det har brug for. De erfaringer som far som jeg har gjort mig, er at man UMULIGT kan stille far = Mor.
    Jeg klarer umuligt at give min søn det samme som min kone klarer, sådan er det bare, og begge elsker vi vores søn lige meget

    Det som gør at Helle Thorning ikki klarer at styre samfundet, er ikke på grund af hendes køn, men på grund af hendes politik, og det er vigtigt at huske det. Helle er uden tvivl en meget talentfuld dame, som bare har en forkert politik, eller der er et ellerandet som påviker hendes resultater. Måske verdenssituationen.

    Mænd har og kommer altid til at have en stor betydning i familien, men aldrig på samme måde som kvinder.
    Kvinderne har nogle medfødte egenskaber til at være hjørnestenen i familien hvor der gælder omsorg og kærlighed. DEn som børnene først henvender sig til.
    Hvor vi mænd er mere overfladiske på det området, men vi skal selvfølgelig være tilstede. og tage vores ansvar.

    Nu er jeg ikke så gammel at jeg ikke husker min egen barndom, og der vil jeg sige at jeg ville helst have MOR hjemme da jeg var syg, ikke fordi jeg havde en fantastisk far på alle måder, men når der fejler noget, er der altid MOr som man vil ha, enda den dag i dag.😉
    Selv om far ikke var så meget hjemme, så var det ikke så farligt, så lenge som vi kunne gøre noget sammen da han var hjemme. Det var straks værre når mor ikke var hjemme, selv om hun nesten aldrig var ude.
    Så uanset hvor gerne vi vil eller ikke vil, så kommer der aldrig at blive 100% ligestilling for naturen ret og slet forbyder det.

    I stedet for at bekymre os så meget om kariere og penger og andre ligegyldige ting, så skal vi heller træde i karakter som forælder, og være det for vores familie, som vi nu engang kan og skal. Og ikke være så egoistiske og altid kun tænke på at realisere os selv.

    • Hej Dims.
      Jeg tror lige vil skal være enige om begrebet ligestilling, ellers skriver vi forbi hinanden! Ligestilling er lige muligheder til begge køn. Det er at 2 personer der udfører samme job, skal have samme løn uanset køn. Det er også det at dit køn ikke skal begrænse dine muligheder – hverken til at blive tømre eller bestyrelsesmedlem. Det er ikke at tvinge mænd til at være sygeplejerske eller kvinder til at arbejde med jord og beton, men de skal have muligheden! Jeg argumenterer ikke for at mænd og kvinder er ens.

      Jeg tror ikke kvinder er bedre til at vise omsorg og kærlighed. Jeg tror vi har taget de begreber og decideret koblet en feminin måde at udføre disse på. Jeg viser lige så stor omsorg og lige så stor kærlighed som min hustru – men jeg gør det på en anden måde. Jeg leger, hygger, slås, putter, kramme og lytter og jeg er lige så kompetent som min hustru til det, men jeg gør det på en anden måde.

      Du skriver:

      I stedet for at bekymre os så meget om kariere og penger og andre ligegyldige ting, så skal vi heller træde i karakter som forælder, og være det for vores familie, som vi nu engang kan og skal. Og ikke være så egoistiske og altid kun tænke på at realisere os selv

      Men er det ikke lige netop her samfundsstrukturen giver nogle udfordringer? Fordi der forventes af manden, at han ikke tager “kuglen for familien” men at det klare kvinden? Og kan det passe – at vi skal vælge mellem at bære vigtigt ansvar i samfundet eller virksomheden eller vores familie? Det er her problemet er, vi tænker ikke mandens rolle så vigtig for børn og familie. Hverken manden selv, virksomheden, samfundet eller kvinden? Og det skaber en skævvridning.

      • Det er lidt vanskeligt, i hvertfald i mit lille hovde, at forstå, at man påstår at mænd og kvinder ikke er ens, at de har hver sine egenskaber, men alligevel skal de udføre nøjaktig de samme opgaver? det hænger ikke sammen.

        Du siger selv at mænd viser kærlighed på en anden måde en kvinder gør, Det er jeg så evig enig med dig I, derfor siger jeg at kvinden er extra vel egnet at tage sig af familien, pga den måden hun er på, viser sin kærlighed, med sin omsorg, og mildhed.

        Grunden til at jeg nevner det at vi må træde i karakter som forældre kommer fra det som du nevnte om den der finansminisetern.
        Det er yderst sjældent at man klarer at få kariere og familieliv til at gå hånd i hånd. I hvertfald hvis man er af de “tunge” karierefolkene.
        Man bliver desværre nødt til at vælge. Men som polittiker så må man smiske for velgerne for at kunne blive genvalgt. Så måske er det på grund af manglende vilje til at prioritere familien at finansministeren næsten ikke har tid til familien.

        I min lille verden er det helt forkert at begge foreldre arbejder fra 08 til 17, 5 dage i ugen. Hvornår har vi så overskud til vores børn?
        Hvis vi vælger at gøre det, så fravelger vi familien.
        Jeg er godt klar over at penge skal til for at leve, men spørgsmålet er hvor meget vi må ofre for at få lidt extra råd.
        Og hvis jeg skulle have valgt den gang da jeg var 8år hvem af mine foreldre jeg ville havt gående mere hjemme, så ville det være Mor. Og jeg er ganske sikker på at der er mange drenge med mig som havde valgt moren fremfor faren til at gå hjemme. Og det på grund af forskellen mellem mor/far. Kvinde og mand. Så lenge far er tilstede når han er hjemme, så er det ikke så vigtigt om han går hjemme hele dagen, eller bare efter kl 17

        Jeg er 100% enig i at farens rolle er vigtig i familien. Men far skal ikki prøve at være mor. Faren skal beholde sin maskulinitet. Far skal ikke gå i forklæde og sy korsstings-broderi. Han skal holde sig til de ting som automatisk tilfalder en mand/far.

        Jeg mener at vi nettop er ansvarlige i samfundet hvis vi prioriterer familie fram for kariere. For da har vi mulighet til at inspirere/opdrage vores børn, i stedet for en børnehavepedagog. for arbejder begge fuldtid, så har vi ikke særlig megen tid sammen med børnene.

        Jeg er ganske sikker på at hvis det ikke var naturligt at manden er den som er mest på arbejde, så hvade det forlængst været ændert på det helt naturligt.
        Nu har disse rødstrøperne gået og hylet og vrælt om at manden skal være lige som kvinden, eller modsat, i snart 40 år, men stadigvek så er det manden som tar det stoe slæbet på arbejdsmarkedet, og kvinden tager det hjemme. Og jeg tvivler om det lader sig gøre at endre det. for hvis det var muligt, så var det allerede sket på naturlig måde.

        Så, ja, vi bliver nok nødt til at vælge hvor vi tager ansvar. For vi kan ikke alt. Hvis vi vælger noget til, så vælger vi noget andet fra.

        Vælger vi familien til, vælger vi karieren fra. eller modsat. men om det er det samme som at svigte samfundstrukturen tvivler jeg på. Måske finder vi os i for meget fra samfundsstrukturen???

        • Hej Dims.
          Jeg tror vi misforstår hinanden omkring udgangspunktet! Udgangspunktet er ikke at mænd og kvinder er ens, de er forskellige – det kan vi sagtens blive enige om. Men vi er også forskellige mænd og mænd i mellem, ligesom kvinder er det kvinder og kvinder i mellem. Du skriver at “(Manden)skal holde sig til de ting som automatisk tilfalder en mand/far.” Hvilke ting er dette? De er vel også forskellige fra dig om mig? (Omend der findes et klart stereotypt billede af en mand og en kvinde).

          Som eksempel: Hvad hvis kvinden ikke føler sig “ekstra velegnet” til at tage sig af familien (nogle kvindetyper holder maks. 4 mdr på barsel og holder ikke ud at være hjemmegående), og hvad hvis manden nyder at gå derhjemme og banke/sømre/hamre med ungerne, mens han har mad i ovnen til når mor kommer hjem?

          Jeg håber da for os mænd, at vores børn ville ønske os hjemme hos dem, at at vi er en person, der er vigtig, nærværende, omsorgsfuld og imødekommende overfor dem, ligesom deres mor (men ikke på samme måde som deres mor)

          Det er helt fint med mig, hvis kvinden gerne vil gå hjemme, passe hus, børn osv… (min egen hustru går hjemme). Men jeg er ikke enig i, at sådan skal det være for alle kvinder. Der må være frihed til at hver enkel familie indretter sig, som de finder bedst.

          Min pointe er stadig den, at vi som samfund (og mænd) har en helt klar holdning/forventning om, at kvinden skal udfylde en ekstraordinær hjemme-rolle, som gør at hun ikke kan gøre karriere på samme måde som manden. Og hvis hun gør, ser vi skævt til hende! Vi kan kalde det samfundsstrukturen – men samfundsstruktur er jo skabt af de mennesker der er i samfundet, og i dette tilfælde er det os. Og det er også os der kan ændre dette.

          • Vi er nok ikke helt enige om denne sagen, men det er nu helt OK,🙂

            For at begynde at kommentere det du nevnte at nogle kvinder holder ikke ud at være i barsel i mere end 4 måneder. DEN kamelen kan jeg ikke sluge. Hvis en kvinde ikke kan være hjemme hos sit barn det første året, så burde hun ikke fået sig børn, hvis hun ikke gider at tage sig af barnet, for sidst jeg checkede, så var det kvinderne som hadde mælkebeholdningen.

            Vi to befiner os i hver sin del af samfundet om man så kan sige. Jeg er fisker, og I det miliøet som jeg befinder mig i, har rødstrømperne ikke fået så godt tak i os mænd som de har klaret i byerne. Også forde at der er ikke noget valg. For når jeg er på søen i ugevis, så er der ikke noget valg end at fruen tar slæbet når jeg ikke er hjemme, og da falder det naturligt at hun så også har husholdningen om hånd. Derfor arbejder hun kun halvtid, og jeg takker Gud hver dag for at hun ikke behøver at arbejde mere end det🙂

            Det skal ikke forstås sådan at jeg afskyr at hjælpe i hjemmt, eller at være kærlig mod vores barn, slet ikke, mener bare det er FOR MIG vigtigt at holde fast om det gamle mønstret om at jeg tar mig af at skaffe maden, og hun tar seg af at tilberede maden.

            Men som vi blev enige om sidst vi diskuterede, så er det 100% op til hvert enkelt ægteskab at finde melodien selv.
            Bare man ikke mister fokuset på at begge skal føle sig verdsat, og at børnene får den opmærksomhed, og alt andet som de har brug for.🙂

            • Hvis en kvinde ikke kan gå hjemme hos sit barn det første år burde hun ikke have fået barn!!!! Sagde du virkelig det? Tak for at give mig ret i alle mine negative tanker om min egen uegnede evne som mor, fordi jeg ikke passer ind i den stereotype forestilling om en kvinde!
              Nej, jeg vil ikke give dig ret. Jeg er kun meget lidt bedre til at håndtere vores 6 måneders pige end min mand og det handler mest om, at hun er en mor-pige. Hvorimod at vores dreng fra han var helt lille helst ville have sin far. Jeg synes ikke det er særlig rart at være på barsel, for sådan et menneske er jeg bare ikke. Selvom jeg kvinde. Jeg må gå til psykolog for at klare at være i det. Samtidig er jeg en god mor med velfungerende mor, fordi jeg fundet frem til min måde at være på. Så bare lige husk på sådan nogle som mig, inden du næste gang gør verden så firkantet, dims🙂
              Og Morten – jeg synes Helle klarer det fremragende. Selvom jeg slet ikke er tilhænger af hendes politiske fløj.
              Venligst Eva

              • Hej Eva.
                Ens syn for Helles indsats er helt fri. Min pointe var ikke at gå efter hende, men efter det syn på kvinde, familie og arbejde, som mænd ubevidst har lagt for dagen. Og så gav det jo en fantastisk tabloid-overskrift🙂.
                Dims må selv udrede sine overbevisninger om kønsroller og egnethed til at få børn.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

