#53 At købe brugt bil

Vi har lige købt ny bil, det blev til en Skoda Roomster. Men før vi fik den købt, skulle jeg en længere proces igennem. Der er et eller andet med mænd og biler, de fleste mænd i hvert fald, jeg er bare ikke én af dem. Jeg har det lidt med bilerforhandlere og mekanikere som med tandlæger, de kan sige, hvad de vil om deres område, jeg har ikke den fornødne viden til at vide, om de taler er sandt eller falsk, men det er dog mig, der skal betale for resultatet og leve med det.

Vores gamle VW Vento fra 1996 var færdig til januar 2013, der skulle den synes, og her var helt sikkert lettere at få en kamel gennem et nåleøje end få den igennem syn. Den var hverken køn eller økonomisk. Den bestod primært af rust, ståltråd og brugte reservedele, som mekanikeren havde sat på med gaffa. Så der var ligesom sat en deadline for projekt Ny Bil.

Men alligevel prøvede jeg at udskyde projektet. Ikke fordi jeg ikke ville have ny bil, men fordi jeg ved så lidt om biler, føler mig på bar bund og total nøgen, når samtalen falder på biler. Og når jeg nu selv skulle ud og købe en ny bil, så var jeg bange. Bange for at gøre købe noget dumt. Så derfor prøvede jeg at udskyde (læs: fortrænge) det hele.

Det som nogle mænd venter spændt på, som et lille barn venter på juleaften, det frygtede jeg, på grund af min uvidenhed på området (altså, man skal også vide lidt om hvad man har gang i, før man trækker kortet igennem på kr.+100.000 og siger “På beløbet, tak!”). Det hjalp heller ikke på problemet, at googlesøgninger på området ledte mig hen til hjemmesider og tv-programmer om fikset kilometertællere, Danmarks værste brugtvognsforhandler eller en liste over “Bare-ærgerligt-!-ting-du-ikke-kan-vide-om-den-brugte-bil-du-køber-men-som-du-skal-betale-mekaniker-regninger-for.

På et tidspunkt gik det op for mig, at det var frygt, der var på spil! En frygt der paralyserede min handle- og tankekraft på området. Jeg turde ikke rigtig udtale den, for der er jo et eller andet med mænd og biler. Men det er nu lettere at gøre noget ved et problem, når man ved hvad det er. Så jeg begyndte at handle kontra min egen frygt, jeg spurgte simpelthen alle de mennesker jeg mødte, som elskede at tale om biler, hvilken bil de ville anbefale ud fra min families behov og økonomi. Jeg indrømmede blank, at jeg intet viste om biler, at det ikke sagde mig noget, men at jeg altså stod overfor at skulle beslutte mig om min fremtidige bil.

Det var som om, at min frygt blev konkret og håndgribelig. Jeg kunne genkende den, når jeg reagerede på den. Jeg kunne holder om den og sætte den skak-mat, så jeg havde plads til andre tanker og spørgsmål om emnet.

Slutteligt måtte jeg erkende mine vilkår og tage en beslutning (med dankortet). Ja, der er en risiko ved at købe ny brugt bil. Jeg kan ikke vide alt om hvad jeg køber og der er meget få garantier. Jeg må gå efter en mavefornemmelse, al den (begrænsede) viden jeg har og have tillid til min forhandler (som jeg forlængst har googlet). Ja, og så må jeg, som landmændene i gamle dage, bede høstens Herre om velsignelses over høsten, for ellers kan det blive et ret dyrt bileventyr.

4 thoughts on “#53 At købe brugt bil

  1. Som lærer er du vel vant til at sige, at de dårligste spørgsmål er dem man ikke stiller (af frygt for at udstille sin uvidenhed/blive til grin)?

    Det er mandigt at have store muskler og vide noget om biler og teknik.

    Men det er endnu mere mandigt at være rationel og tænke og spørge sig målrettet frem til den bedste løsning for en selv og familien. Man har ikke tid til at læse sig klog på alt om biler, computere,cykler. Det er meget bedre og hyggeligere at lære af andre eksperter.

    Så held og lykke med bilen. Det er en god bil og det går sikkert godt.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

