#54 Familieøkonomi og bugt med bugethelvedet

Jeg hørte engang om en undersøgelse, der viste, at folk der holdt øje med deres udgifter, bruger færre penge. Det er jo fantastisk, men det der med penge og budget, det har aldrig været lige til mit højreben. I min efterskoletid var jeg personen der fik lommepenge til d.1 og var flad d.3. Det blev ikke meget bedre, da jeg flyttede hjemmefra. Min bank gav mig gebyrfri konto og kreditkort mod at jeg havde en kassekredit, og ret hurtigt blev jeg typen der lå og dykkede i de røde tal.

Så læste jeg en bog om privatøkonomi, den var simpel og god, og fik mig til at stramme mig an, arbejde mere og spendere mindre, få hal på de røde tal og begynde at kunne ligge lidt til side. Faktisk formåede vi som studerende at betale vores eget bryllup plus Fruens kørekort kontant. For mig var det en sejr og et bevis på, at min ungdoms økonomiske deroute var blevet brudt.

I dag er vi en hel lille familie med husleje, bil, børn, institution, forsikringer, tøj, osv. Så for at holde helt styr på det, er jeg begyndt på at lave budget og regnskab. Det gjorde jeg ikke før. Da jeg bare var mig, eller da vi blev 2 kunne vi leve efter præmissen “arbejd mere, spender mindre” – men nu falder regningerne i terminer, og ferierne skal der spares op til.
Så der skal laves budget og holdes regnskab. Jeg har prøvet metoden med ugentligt at skrive alle trækninger ind i et excel ark eller gemme alle bonner, men det holder jeg maks. til i 3 uger.

Det problem har vi heldigvis løst ved hjælp af programmet Toshl. Det en app og en hjemmeside, hvor man hurtigt kan taste sine udgifter ind, mens man handler og tilføre dem en kategori. Det er muligt at oprette budgetter for de forskellige kategorier, tilføje ens indkomster og få grafiske oversigter over ens forbrug.

Alt det jeg gerne vil have gjort, men som jeg ikke har disciplinen til at få lavet en aften i ugen, bliver nu gjort ved at Fruen og jeg taster det direkte ind, én gang i måneden taster jeg så PBS og lønnen ind, og så der er stadig styr på pengene, faktisk mere styr på pengene end der har været før.

Hvordan holder du styr på din økonomi? Har du nogle gode ideer, fif og råd til, hvordan man holder styr på pengestrømmen? Så skriv en kommentar herunder.
(Foto: Will Folsom)

Læs også:

10 thoughts on “#54 Familieøkonomi og bugt med bugethelvedet

  1. Puha, pengene…. Jeg ved at jeg har for store udgifter endnu et år, og kender derfor de røde tal. For at beholde dem i grænser, ved jeg hvor meget jeg må spendere hver uge til husholdning. En ramme jeg håndtere med ca-værdier….
    Udflugter er udover budgettet…. Det må jeg håndtere med at opveje behovet for glæder imod kredittens psykiske grænser.
    Dermed er min kredit ikke mere mørkerød, men lyserød.
    Og min datter tilbyder mig at betale udflugter med hendes lommepenge…. Dog er aftalen at hun skal betale (en del af) hendes legetøj.

  2. Vi er en lille familie på 3, og vi har gjort det sådan, at vi opererer med forskellige konti til forskellige ting. Vi har en lønkonto, hvor alle indtægter kommer ind. Herfra ryger der så penge over på en budgetkonto, hvor alle faste udgifter bliver taget fra, en madkonto, som kun er til madindkøb, og så en konto til mig og en til min kone. De penge vi får i lommepenge, er frie, men som altid – frihed under ansvar.

    På den måde behøver vi aldrig spekulere på, om vi har brugt for meget på noget forkert, så vi ikke har penge til mad. Ved siden af har vi så en opsparing, hvor vi så sætter evt. beløb fra de andre konti ind, når måneden er slut. Det fungerer skide godt.

    Og så har vi besluttet en ting, som er vigtig – meget vigtigere end budget opbygning – en positiv mentalitet.. vi siger aldrig: “Det har vi ikke råd til”. I stedet siger vi “Det prioriterer vi ikke”, eller “Det vælger vi ikke at bruge penge på”. Mentaliteten omkring penge og midler mener jeg faktisk er mindst lige så vigtig som hvordan man sætter det op rent praktisk🙂

    • Hej Simon.
      Det lyder som om I har fundet et godt system til at få hal på udgifterne med. Render I ikke rundt med en del dankort hver?
      Hvad vil opnår I ved at have en anden mentalitet? Du skriver, at du tror det er endnu vigtigere – hvorfor?

      • Jo det er klart, at vi begge har “lidt for mange kort” egentligt – tre hver, men synes det er det værd for overskuelighedens skyld.🙂

        I forhold til indstillingen eller mentaliteten omkring penge, så oplever jeg bare enormt tit, at der er mange mennesker, som har en nederlags-mentalitet omkring penge. “Ej – det har jeg bare slet ikke råd til”…siger folk jo tit, og både i andres ører, men ikke mindst ens egne, så mener jeg, at det påvirker til en fattigdoms-opfattelse.

        Generelt set er penge jo en meget vigtig ressource, og noget vi både bliver målt på, og som kan give os mange bekymringer, og der tror jeg i hvert fald ikke det gavner, at tage den negative indgang til emnet. Især som forældre, så tror jeg vi er med til at påvirke vores børns opfattelse af penge meget mere end vi er klar over. Går man hele tiden med tanker om penge, skændes om penge, og siger, at man ikke har råd til dit og dat, så bliver barnet påvirket til den forståelse, at penge er noget man skal bekymre sig om, og som giver mange problemer – på den måde kan økonomi blive noget som man har berøringsangst overfor. Det gælder jo også i den modsatte grøft, hvor man ALDRIG bekymrer sig, og bare spenderer, og slutter hver måned i rødt…

        Vi bruger aktivt en indstilling til penge, at vi ikke diskuterer økonomi, når Cecilie er vågen, eller i nærheden. Vi snakker om penge naturligvis, men ikke som noget negativt, og hun giver da også udtryk for, at der er forskel i den måde der bliver snakket økonomi hos os, kontra hos sin mor.

        Jeg bilder mig ind, at vi er med til at skabe en tilgang til penge hos Cecilie, og forhåbentligt vil hun med tiden og alderen se, at vores positive og ansvarlige tilgang til økonomi, er en god måde, og på den måde måske undgå nogle af de fejl omkring økonomi, som jeg i hvert fald lavede som yngre (og som du også giver lidt udtryk for).

        Mentalitet smitter – både på os selv og på mennesker omkring os.

        • Tak for uddybelsen. Fedt perspektiv på en økonomisk mentalitet. Jeg har den indstilling at vi har “livsvilkår” som er virkelige (kontra hvad vi ser i medierne) og dem kan vi favne og acceptere eller vi kan surmule og være utilfredse gennem livet. Vi er selvfølgelig altid igang med at ændre vores livsvilkår – men med en realistisk tilgang.
          Men jeg tror lige jeg lærte et “skridt mere” i den retning, nemlig en positiv formulering af disse vilkår.
          Helt enig med dig/jer i, at vi skal være obs på hvordan vi taler om økonomi (og lærere, kirke osv.) når børnene er i nærheden.
          Igen, tak for din fine uddybelse.

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

