#60 Gæsteindlæg: Kan du ikke det?

Dagens gæsteindlæg er skrevet af Simon Madsen. Simon er 28 år, gift med en skøn kvinde, far til en dejlig datter, efterskolelærer og uhyggeligt selvkritisk. Han nyder livet med alt hvad det indebærer af prøvelser, udfordringer og oplevelser.

Kan du ikke det??” Spørgsmålet blev stillet med en slet skjult ansigtsgrimasse, som tydeligt afgjorde, at jeg lige havde sagt noget helt skævt. I ét splitsekund var jeg fanget mellem blikkene fra mine kolleger, som ligeledes trak let på smilebåndet eller bare kiggede for at se, hvad jeg mon nu ville sige for at rette op på fadæsen. Altså den fadæse, hvor jeg tydeligt gav udtryk for, at jeg ikke selv skifter dæk på bilen (Jeg skifter heller ikke selv olie, eller pærer for den sags skyld).

Mit svar kom prompte. For at redde forståelsen af mig som ”mand”, så indskød jeg: ”Jamen, det er jo nemmest at få mekanikeren til at gøre det, når dækkene alligevel står ude ved ham.” Ikke en løgn egentlig – det er da nemmest, men ikke den virkelige grund. Jeg må simpelthen bare melde pas på alt det med bilen, som for så mange mænd er enkelt.

I ét splitsekund var jeg fanget mellem blikkene fra mine kolleger.

Men set i bakspejlet, så undrer mit svar mig. Hvorfor var det, at jeg ikke bare sagde det som det var – at det duer jeg ikke til? Hvorfor var jeg bange for at vise en svaghed frem i lyset? Og det er vel og mærke en svaghed jeg er ret tydeligt bekendt med, da min interesse og forståelse for biler og mekanik, er cirka lige så stor som Gummi Tarzans overarme!

Det der skete i situationen gik fra at være en lettere ligegyldig samtale om det elendige danske efterårsvejr, over i en snak om at få sat vinterdæk på bilen, men endte pludselig ubevidst i et forsvar af min mandighed… sådan tænker jeg i hvert fald om det nu.

Men hvad er en rigtig mand egentlig? Hvilke egenskaber tilskriver vi en rigtig mand? Jeg er sikker på, at der kunne findes mange definitioner, men i vores vestlige samfund er der alligevel nogle ting der tilskrives den arketypiske mand. Jeg tror ikke helt jeg kan sætte ord på det, men det har noget med styrke at gøre – både fysisk og mentalt. Det er noget med at lægge låg på sine følelser, kunne ordne bilen når den er i stykker, samle IKEA-skabet (helst uden manualen) og samtidigt være uduelig i et køkken.

Jeg ved godt, jeg generaliserer, og i vores liberaliserede danske samfund bliver vi bedre og bedre til at se forskellige mandlige idealer. Alligevel føler jeg mig alligevel i ny og næ udfordret af disse idealer – formentlig fordi jeg personligt rammer forbi flere af dem.

Der må bare være noget, der kendetegner en rigtig mand bedre end fra hans evner med IKEA-møblet, køkkenkniven eller den der dims man skifter dæk med, men hvad? Hvilke evner, egenskaber eller karaktertræk tænker du kendetegner en rigtig mand?
(Foto: Great Beyond)

Læs også:

Bidrag med din kommentar, mening eller vinkel her:

